måndag 14 september 2009

5 månader!

Hipp hipp hurra för Kajsa 5 månader idag! :)
Som många många många gånger tidigare undrar jag vart 17 tiden tar vägen! För 5 månader sen lag jag nu nyförlöst med en bebis på bröstet, nybliven tvåbarnsmor och världens lyckligaste :)

Igår var vi på födelsedagskalas hos min pappa, 54år gammal har han nu blivit. Han undrar nog också vart tiden tar vägen ;)
Fick god chiliconcarne, prinsesstårta och fika. Gott gott!
Majja hade vägrat sova på hela dagen och en timme innan de andra gästerna skulle infinna sig var vi redan på plats för att låta barnen bada badkar. Båda var liak förtjusta och ville inte alls gå upp då det var dax.
Antagligen var badet en hjälpande faktor till att hon somnade stenhårt på bussen påvägen hem. Bar hem henne medan mopeder gasade på och hundar skällde precis bredvid oss. Fick av henne skor och jacka o hon bara sov o sov. Efter att hon sovit en halvtimme väckte jag henne. Annars skulle hon nog varit vaken halva natten sen. Hon somnade sent iaf.
När frökenvaknat till liv lekte hon med Kajsa och var så söt! :) Hon satte en trasa över huvudet och sa "Vart e Majja?, vart e Majja?" o Kajsa satt helt farcinerad o tittade på och när Majja sen drog undan trasan skrattade Kajsa så hon höll på o kikna. Sen höll de på så säkert en halvtimme. GULLUNGAR! Så kul att se att de börjar få gladje av varandra på ett sätt de tidigare inte haft.

Idag efter dagis vägrade Majja att sova IGEN. Hon vilade en stund i soffan men inte mer än så. Mats skulle komma hem från jobbet redan vid två så vi gick o mötte honom vid tåget o sen gick vi hela familjen vidare bort mot lekparken. Gungan var lagad och lyckan total hos Majja.
Efter att ha gungat i 711år gick vi hem för o få i oss lite middag.
Medan vi väntade på att köttet o rotfruktsgratängen skulle bli färdigt gjorde jag en fläta på Majja. :) Tänk att hon har fått så mkt hår att jag kunde göra en yttepyttig fläta :) Bild kommer imorgon!

Kajsa har fått sin första smakportion. Potatis utblandat med bröstmjölk och smör serverades tillsammans med lite vatten och Katrinplommon. Mums tyckte Kajsa trots grimagerna och protesterade då vi tillsist satte stopp för hennes ätande. Man måste ju gå lite lugnt fram. Bild kommer även på det imorgon.

Nu är lillbusen vaken igen och jag ska ta det lite lugnt i soffan innan jag somnar för natten relativt snart. Samma minsta lilla fröken har fått för sig att det är helt okej att vakna vid tre på morgonen o vara vaken till fem för att sen småsova och böka i sömnen ytterligare en dryg timme innan syrran vaknar. Sen säger hon godmorgon till Majja med världens leende, kräver mat av mig och somnar sen stenhårt om tills det är dags att gå till dagis. Detta medför att hon håller sig vaken till dagishämtning, sover medan jag hämtar Majja och ytterligare en tjugo minuter efter att vi kommit hem för o orka vara vaken ifall att Majja skulle somna. Skitunge! :)

1 kommentar:

Jag sa...

grattis på femmånadersdagen!!! :-)