tisdag 15 juni 2010

besök i Sthlm inför bröllopet

Nu inför kronprinsessbröllopet så är det en massa jippon runt om i staden och det läggs ner massor av pengar på utsmyckning och städning med mera. Jag har varit lite nyfiken på hur det hur ut överallt och bestämmde mig för att låta Majja vara ledig en dag från förskolan så att vi kunde åka in och kika. Gallärparken med barnaktiviteterna var det som lockade mest.

Lorinne med mamma Lillian gjorde oss sällskap och dagen har varit jättemysig trots bristande väder.
Vi tog tiotåget imorse och började vår stadsvandring på Åhléns. Ville kika in Pippikläderna för att se om jag hittade något fint och skoj till en viss födelsedag som närmar sig med stormsteg. Och det är klart att jag gjorde det! Skulle nästan kunnat ha köpa varenda plagg bara plånboken tillät men eftersom den inte gör det så nöjde jag mig med en klänning och en tröja. Eller en tröja kanske jag ska säga eftersom någon annan ska ge henne klänningen i födelsedagspresent.

Gick vidare till H&M där dom hade börjat rea ut en hel massa kläder. Höll dock fingrarna i styr och köpte bara ett 7-pack strumpor till mig själv för halva priset samt en vattenflaska till tjejerna.
Efter H&M var vi hungriga och McDonalds fick sig ett besök. Majja och jag mumsade i oss chickenbits medan Kajsa sov gott i vagnen.
Appropå vagn så tyckte Majja att det var rena rama lyxen idag,- hon fick åka vagn! Hade med mig syskonvagnen som jag inte användt sen jag minns inte ens när. Redan då hon vaknade i morse började hon tjata om att hon ville åka nu för hon skulle sitta i vagnen. :)
Aja, efter maten gick vi bort till kungsträdgården. Var inte så mycket att se där tyvärr. Trodde det skulle vara bra mycket me grejjer än vad det var. Men men, därefter skulle vi gå bort mot Djurgården och Gallärparken men då vi gick där och pratade och hade det trevligt så vet jag inte vilken väg vi tog. Hur som helst gick vi fel väg och den 20minuters prommenaden bort till Djurgårn blev väl ungefär 1½ timme :) Men vi gick längs en mycket fin väg längs vattnet. Hamnade borta och högst upp på kastellholmen vid någon röd kyrka eller nått.
Vände och gick tillbaka och sen in på rätt väg. Väl vid Gallärparken blev vi, eller iallafall jag, positivt överraskad. Det var inte alls mycket folk. Hade räknat med massor av människor och långa köer men det var inte alls farligt.
Jag hade hört talas om något stånd där dom skulle ta kort på barnen och sedan göra om dom till klippdockor och mycket rikigt fanns där ett sådant stånd. Vi ställde oss i kö och en tio minuter senare blev Lorinne, Majja och Kajsa fotade och en halvtimme senare kunde vi hämta ut de fina klippdockorna med fina prinsesskläder som tillbehör. Helt gratis.
Vi gick in i ett tält där man kunde få bli ansiktsmålad och detta ville de stora tjejerna, Kajsa blev inte ens tillfrågad stackarn men hon var lika glad för det ;) Båda tjejerna ville bli målade som en tiger och då dom satt och blev målade som bäst öppnade sig himlen och det började regna. Suck. Men, ska inte klaga, då Majja och Lorinne försvunnit och två tigrar intagit deras platser slutade det regna och vi kunde återigen gå ut, Det blev kallt och vi frös lite men annars var vädret ok.
Var in till GB´s tält och målade på en t-shirt. Majja som hade sovit en stund lite tidigare vaknade lite febervarm och var inte riktigt på humör för att måla men hon ville gärna göra det ändå så vi hjälptes åt. Blev inget avancerat alls men ändå :)
Sen ansåg vi oss ganska klara. Klockan hade rusat iväg och var plötsligt rätt mycket. Vi gick lite sakta tillbaka in till city och stannade till på Stadium en snabb vända innan vi fortsatte. Ben & Jerrys har ett glasstånd påväg till tåget och varje gång jag har gått förbi det där ståndet (under ett par års tid, minst) har jag varit sugen på att köpa en glass där just för att alla berömmer deras glass så mycket men det har alltid varit något imellan så jag har tänkt att jag tar det sen. Men nu passade jag på. chokladpluppar och kakdeg i vaniljglass biddet det och jaa, den var jättegod men inte alls godare än exempelvis en daimstrut eller en skål med gammaldagsvaniljglass och kolasås. Så lite överreklamerad tycker jag allt att den var,
Köpte oss också en varisnn korv som vi tryckte i oss och sen hoppade vi på tåget hem mot Märsta igen.

Väl hemma var Majja jättetrött igen, tempade henne och aa lite feber hade hon. Hon somnade snabbt och nu hoppas jag hon får sova gott hela natten och vakna feberfri imorgon.

Nu är både jag och Lillian vana vid snälla skötsamma barn men måste ändå säga att våra barn har skött sig exemplariskt idag! Inget bråkande, tjaffsande, gnällande, tjatande alls! Dom stora är ju ändå mer eller mindre i trotsåldern och i deras natur ligger det väl just nu att bråka lite med mamma men näe. Och Kajsa hon bara hänger med och skrattar åt det mesta i sin tillvaro. Glada lilla skitunge! :) Vi har som sagt haft en jättemysig dag idag och det tyckte Majja också då jag frågade henne.
Hoppas på att vi kan göra om något liknande i sommar igen sen :)

Imorgon väntar avslutning på öppna förskolan och sen får vi se.

Sov gott.



Ett par fina svanar med ulliga gulliga ungar



En sne bild på Gröna Lund tagen från Kastellholmen (tror jag iaf)




Majja och Lorinne förvandlar till tigrar




2 söta tigrar och en gladskit




*grrrr*




Mums med mellis!
Jordgbubb/banan smoothie




"Här kommer Pippi-tiger-Majja tjolahopp tjolahej tjolahoppsan sa!
Här kommer Pippi-tiger-Majja ja här kommer faktiskt jag!"


TACK för en bra dag!




Nu finns förresten tårtan vi bakade på bild i kalasinlägget också.

1 kommentar:

Baloo sa...

Härlig dag! Kul att det finns lite aktivieter som faktiskt är gratis också :) va stora de har blivit era barn! Måste ses någon dag här snart, sommarlov nu :D vi hörs! kram