fredag 11 juni 2010

jobbigt

Idag skulle min farmor ha fyllt 82år, det är allt bra orättvist att hon inte finns med längre. Så istället för att ha firat farmor har vi tänkt lite extra på henne idag och jag o Kajsa luchade med farfar. Det var trevligt och gott.

Annars idag var det meningen att jag skulle ha varit med Majja på dagis, hon håller ju på att skolas in på syskonavdelningen Lönnen men är väl inte så okej med det. Hon tycker att det är jättejobbigt och läskigt och vill inte alls gå dit. "Jag ska inte vara på stora avdelningen mer mamma, jag har gjort färdigt det nu" sa hon imorse vid frukostbordet. Jag försökte peppa henne hela morgonen om hur roligt hon skulle ha där idag och att jag skulle vara med henne där idag men det hjälpte inte. Hon blev ledsen och ville inte ens gå till dagis. Lovade henne att vi skulle gå till hennes vanliga avdelning och att hon inte behövde gå till Lönnen idag och då följde hon glatt med. Väl framme frågade jag henne igen om vi tillsammans inte skulle gå till stora avdelningen och leka tillsammans där idag, mamma, Majja och Kajsa men näe. Så då gjorde vi som vanligt, lämade henne som jag brukar. Hon blev lite ledsen men det gick fort över. En stund senare hade en pedagog från Lönnen komit över till Majjas avdelning, Viden, och frågat alla barn som ska flyttas över om dom ville följa med o leka lite. Alla utom Majja ville. Men som den supermänniska hon är så tog Anita Majja i handen och sa att hon ville följa med och leka och då följde Majja glatt med. Sen hade hon lekt och haft jätteroligt dryga halvtimmen där. Jag hoppas verkligen att det släpper snart annars blir det väldigt jobbigt i höst! Efter en ledighet på 9 veckor så är det nog jobbigt att komma tillbaka till dagis överhuvudtaget men än jobbigare om man inte ska känna sig trygg med situationen alls.

Kajsa och jag gick bort till öppna förskolan, det var rätt lugnt där idag. Och Kajsa är väldigt lugn, hon satt och pulade och fixade med lite olika saker. Varvade detta med att krypa upp i min famn och titta på de andra barnen som lekte. Dock är hon fortfarande väldigt blyg, väldigt blyg. Hon kröp iväg en tre meter från mig för att hämta en boll och precis då går en annan mamma fram flr att plocka upp en leksak bredvid Kajsa som henne son ville ha. Mer dramatiskt än så var det inte men Kajsa bröt ihop totalt och lugnade ner sig föst då hon gosat in sig i mammas trygga famn igen. Lilla gumman. Det måste vara jättejobbigt att gå igenom den där separationsfasen!
Men lite senare satt hon och "fikade" tillsammans med Jonas mormor. Hon bjöd på ärtor i kaffe och tyckte att dom skulle dela på samma gaffel. :) Då var hon inte alls blyg. Kanske är det ett steg i rätt riktning, jag hoppas det för henne skull. Dels måste det somn sagt vara jättejobbigt för henne att känna som hon känner och dels börjar ju inskolningen på dagis nörma sig. Visst, det är ett par månader kvar men med tanke på att det här har suttit i typ tre månader nu är det ingenting som säger att det inte sitter i tre månader till. O jag vill ha två enkla smärtfria inskolningar inte några där tårarna ska rinna och paniken infinna sig hos oss alla tre.

Efter öppna mötte vi upp farfar för en lunch. Kajsa mumsade på ärtor och majs, farfar på fisk och jag på en wallenbergare. Var gott och trevligt.
Vidare därifrån för att hämta Majja som hade haft en rolig dag. Dom hade som sagt varit på Lönnen dryga halvtimmen, haft samling inne på Viden, ätit och lekt. Skönt.

Då regnet knappt haft något uppehåll under hela dagen hade vi lite problem med vad vi skulle hitta på efter dagis så vi ringde Lilla-Maja. Bestämmde att vi skulle åka upp till Barnens djungel till barnens stora glädje. Tjejerna blev jätteglada över att träffas. Satt och småbusade på bussen och gick sen hand i hand vidare till Barnens djungel. Vädret, sommarlov och fredag gjorde nog att det var fler än vi som hade detta som utflykt idag, Suck! Massor med folk. Men aja. Tjejerna hade jätteroligt och förutom ett par små sura miner från min äldsta skatt som inte ens behöver nämnas här hade vi en jättetrevlig eftermiddag.

Väl hemma igen hade Mats kommit hem från jobbet så vi fick med oss honom ner till centrum där vi handlade grejjer till tårtan vi ska göra till imorgon då Majja ska bli firad av sin farmor, farfar och faster med familj. Vi har lyxen att få ha kalaset hemma hos faster och kusinerna till en början för att sen förflytta oss ner till farmor Ingrids koloni om vädret tillåter. Trevligt trevligt.

Hoppas att regnet håller sig borta. Även om det inte har varit jättevarmt med strålande sol i veckan så kan man ju inte klaga då det är sol/moln och 18-20 grader heller. Bara det inte varit som idag, regn från morgon till kväll. Men iofs så har det varir varmt och inte blåst så aa det har väl varit ok väder idag me bara man har stövlarna och regnkläderna på!

Sova kanske? jaa snart iaf!

1 kommentar:

Baloo sa...

så fin bloggen blivit! Stackars Majjan då... måste vara jobbigt att lämna det trygga för något okänt när man fortfarande är så liten. Skönt att en pedagog följde med, om hon får va där lite grann så släpper de säkert fort! Tur att min kille får va hos sin farfar ;) å nu e de sommarlov snart!! Ha de