fredag 18 juni 2010

Majja 3år

Vid den här tiden för tre år sen var nyförlöst, nyduschad och nyfikad. Jag låg med en underbart fin liten liten bebis vid mitt bröst och kunde inte riktigt fatta att nu äntligen hade hon kommit ut, så som vi hade väntat. Så liten, mörkt och ganska mycket hår, så söt, det vackraste vi sett. Så liten, det allra minsta jag någonsinn hållt i. Helt underbar.

Idag är denna lilla varelse en sprallig och glad 3-åring. Håret har blivit mycket ljusare och hon är nu en lång liten tjej. 
Vi var på 3-års kontroll på bvc igår och då visade sig att hon vägde strax under 15kg ovh var 97cm lång!
Hon skulle plocka ut och visa vissa saker bland sex kort. "Finns det något här man kan åka i?" var en av frågorna och då skulle hon peka på kortet med bilen och säga att det var en bil.
Hon skulle sparka boll med höger och vänster fot och rita en gubbe, Majja klarade allt finemang. Och hon som brukar vara så blyg och inte ens säga hej svarade på alla frågor och gjorde precis som hon blev tillsagd. Duktig tjej!

Majja började hosta igår morse och sen blev det bara mer och mer. Tillsist var det nog mer hosta än vila mellan attackerna så vi åkte in till Löwet där läkaren tyckte det rosslade i lungorna och ville ta ett prov för att utesluta lunginflammation. Det var det tack och lov inte men vi fick med oss lite medicin hem öndå. Mollipect mot hostan och Bricanyl för att vidga luftrören.

Idag var det som sagt stora dagen,
Majjas treårs dag!!
Hon fick ett par paket imorse av Kajsa bestående av kläder och ett cyklop med snorkel då hon senare under dagen skulle ha sitt livs första barnkalas. Detta skulle hållas hemma hos mormor och morfar och vara ett poolpart. Dock var vädret inte med oss idag. Borde ha varit som igår, 25gradre o sol istället för 15grader o regn som idag.
Hämtade Majja som vanligt vid tolv och skyndade till mormor och morfar där vi började förbereda. Vid ett kom de kalassugna. Lilla-Maja, Tilda och Theo, Andy och Lorinne med kusinerna Alli och Elis.
Vi åt korv med bröd och glass med chokladsås. Kex, bullar och kakor. Jag hadevarit duktig och skurir upp MASSOR av jordgubbar men skålen glömde jag kvar i kylskåpet! suck,
Efter fikat var tjejerna badsugna men det var kallt både i luften och vattnet så det blev bara snabbt upp och ner för Majja en gång och annars var det bara Alli som badade.
Majja fick otroligt fina presenter och var så glad år precis allting! Hon har fina kompisar hon. :)

Mitt i allt kalasande så öppnade sig himlen, det åskade och blixtrade och haglade i massor. Det är inte klokt.

Efter att alla gått hem och vi städat åkte vi för att äta på kinan med Mats. Majja var så trött efter allt festande att hon toksomnade mitt i maten.
Vi gick hem och satte på en Pippifilm hon fått av farfar i födelsedagspresent.

Nu ska jag stänga av här innan jag somnar i tangentbordet.

TACK alla för en härlig dag oxh ett STORT GRATTIS till vår älskade prinsessa!

2 kommentarer:

Jag sa...

stort grattis till Majja en dag i efterskott då! Kram

Lia sa...

Tack för ett mysigt kalas och ett första för Lorinne hos en kompis. Det var en riktigt stor grej för henne och det tog ut sin betalning ikväll när hon somnade 18:45 och då vaknade hon ändå 7:20 imorse... Massor med kramar och tack från oss alla!