lördag 22 augusti 2009

veckan som varit.

OJoj alldeles för längsen jag skrev något här nu.
Vad har vi gjort under den gångna veckan egentligen?

Förra helgen hade jag sommarpanik och bjöd så in min lilla familj på grillmiddag hos mamma och pappa :) Att grilla är väl ändå sommar?
Tycker tiden från juni och frammåt gåt så farligt fort och nu är det snart september o jag har inte hunnit med att det varit sommar än! Jag behöver MINST en eller två veckor till med riktig värme och solsken för att fatta galoppen och kanske kanske kanske kunna acceptera att det är långbyxor och långärmat som gäller istället för en kjol med linne till. Suck och pust.
Men åter till förra helgen. Vi fick jättegod mat och hade en trevlig kväll.
Förutom att grilla hann vi också med en morgonprommenad bort till vattenparken där vi matade kossorna och kalvarna, tittade på nyckelpigor och humlor, gräshoppar, flugor, hästar och får. Vi hoppade hopprep, skuttade runt och hade en jättemysig förmiddag :)

Förra helgen var extra lyxig och mysig då Mats var ledig i måndags. Det förlängde ju hela grejjen. Trevligt.
Vi gjorde dock inget speciellt men det var skönt det också. Lekte massor i lekparken på em då Majja kommit hem från dagis o på förmiddagen var vi o handlade.

I tisdags tog jag och min nyfunna vän, Ann-Sofie, en prommenad upp till Eurostop efter att barnen var lämnade på dagis.
Lärde känna Ann-Sofie påväg till dagis en morgon då Kajsa var nyfödd.
Jag och barnen var påväg ut genom buskarna, upp på gångvägen då hon stoppade mig och tyckte jag hade en supersnygg och funktionell vagn (en brun Carena dubbel med stora hjul). Hon pratade på hela vägen upp till dagis och när vi sagt hej då undrade jag lite vem det var. Spontan, otroligt glad tjej som jag uppfattade som lite konstig men som ändå gjorde mig på gott humör. Fortsatte träffa på henne om mornarna och hon var lika trevlig och glad varje gång. Full av energi.
Hur som helst är det en jättetrevlig tjej, hon har en son på tre år och aa, idag flyttade hon till Sandviken. Typiskt. Men vi har bestämmt oss för att försöka hålla kontakten. Nästa helg kommer hon antagligen hit o skulle då höra av sig.

I onsdags träffade jag min mormor på fm då Majja var på dagis och på eftermiddagen... gissa vad vi gjorde då? lekte? japp! :)

I torsdags efter att Majja var hämtad mötte min mormor, barnens gammelmormor, upp oss hemma vid oss. Vi tog oss en varsinn vagn och traskade bort till stationen där vi hoppade på bussen mot Sigtuna.
Tanken var att vi skulle spela minigolf med Majja men väl framme var ju minigolfen stängd :(
Majja sov när vi kom fram till Sigtuna så vi tog oss en sakta prommenad genom staden. Eller, ja, först tog jag mig en ordentlig titt i barnklädesaffären. Molo har så jättefina kläder men de är sååå dyra och inte hittade jag någe på rean heller. Eller jo föresten. Köpte ju en jättesöt sommarklänning till Kajsa till nästa sommar för 50:-.
Majja vaknade halvvägs genom staden men var nog ändå rätt trött. Vi stannade till på Våfflan nere vid vattnet där vi mumsade i oss en varsinn glass och medhavda jordgubbar innan vi gick vidare längs strandprommenaden. Det blåste något förfärligt längs med vattnet men vi gjorde ändå ett par stopp. Dels för att klättra lite i träd och dels för att hälsa på ankorna.
När vi gått strandprommenaden fram tog vi bussen hem.

I fredags passade jag på att hälsa på min farfar, barnens gammelfarfar efter dagislämning. Han har varit i Tyskland ett par veckor så det var roligt att se honom igen.
Har inte riktigt vågat mig på att träffa honom på flera veckor då han genomgått en behandling och varit infektionskänslig o är det något vi säkerligen burit på så är det dagisbacieller. Men nu är behandlingen färdig och då Majja precis hunnit börja på dagis kan jag ju inte bära på såå många baciller än. ;)

Imorse vaknade jag klockan halv fem av att Majja säger "upp mamma, upp" varpå jag svarar att det är mitt i natten så SOV. Hon frågade efter pappa men konstaterade att han också sov. Somnade då om 40min innan samma procdur upprepades. När klockan var sex ställde hon sig upp och såg att pappa inte låg i sängen. "upp mamma, upp! Lördagsgodis!!!" kunde inte annat än o skratta lite granna medan jag försökte sudda bort gruset i ögonen för o släppa ut henne till Mats. Hon staplade ut på trötta ben, gnuggade sig i ögonen o det första hon sa till Mats var. "Lördagsgodis pappa, lördagsgodis!"
I tisdags när Majja och jag var o handlade fick hon köpa en liten tub med smarties. Jag förklarade för henne att hon inte fick äta den förän på lördag. Ända sen dess har HON varje dag tittat, kännt och klämmt på röret och påminnt oss om att hon ska få äta den på lördag. Igår frågade hon när lördag var och då hon fick höra att det var lördag efter att hon sovit sken hon upp som en sol. Därav hennes reaktion imorse. Godiset var slut redan 06.40 imorse o Majja var överlycklig. Hon berättade glatt och stolt för mig när jag masat mig upp ur sängen vid åtta att hon minsann ätit sitt lördagsgodis och pappa fick inte smaka! :)

När jag duschat o vi gjort oss klara tog vi oss en prommenad i regnet till ICA för att handla till lunchen. Regnet öste ner o jag och Majja plaskade o hoppade i vattenpölarna som aldrig förr. Majjas regnkläder får högsta betyg då hon var snustorr undertill medan jag kunde vrida ur byxor och strumpor TROTS höga gröna fula stövlar. Men detvar inte stövlarnas fel. Vattnet stänkte lixom in då jag var så bra på att plaska. Stövlarna i sig är bra och att jag inte satte på mig regnbyxor är väl inte heller stövlarnas fel... men min nya reainhandlade regnjacka i barnstrl från stadium var toppen! Regnet bara rann av och inte blev det "klibbigt" innanför den heller.
På eftermiddagen sprack det upp och regnkläderna fick stanna inne då vi i bara t-shirt och kortbyxor tog oss en prommenad fram o tillbaka till centrum för att handla lite till middagen.
Jag gjorde en jättegod kycklingpaj. Hur enkelt som helst. Det enda som är jobbigt är att den ska vara i ugnen en hel timme. Men men, gott var det.

Nu sover barnen sen dryga timmen tillbaka och jag ska völ bänka mig lite i soffan innan det är dags för mig att sova också.

Godnatt!

4 kommentarer:

Baloo sa...

Vilket fint kollage du gjort! Jag skulle verkligen behöva sätta mig ner och fixa me lite bilder... men det får skjutas på framtiden, som allt annat ;) Kul med lååång text, ni hinner med mycket i veckorna ni, skoj! Hoppas att vi hinner ses något snart!

Helena sa...

Vad mysigt det låter som att ni har. Verkar inte gå nån nöd på er trots att hösten närmar sig :-) Jättefina bilder! Vilken sommarkänsla!
Kram på er

sofie sa...

Hej ser att du också har träffat på Annsofie och David. vi träffade henne på våran lekplats ute på våran gård. hon babblade på som bara den en jättetrevlig men lite konstig tjej tyckte jag också i början. tyvärr så flyttade hon ju till sandviken och började plugga där.

Jag sa...

Vilka fantastiska bilder! Och vilken sköning som längtade efter lördagsgodiset så. =)