torsdag 17 september 2009

dagarna susar förbi

Det kommer inga bilder idag heller, inte just nu iaf. Orkar inte tömma kameran just nu.

Veckan som gått har varit bra. Den har gått väldigt fort!
I tisdags var vi på bvc med Kajsa. Hon vägdes, mättes och fick 5 månaders vaccinet. När sprutan sattes i benet spärrades ögonen upp och man såg ren panik i hennes ansiket. Hon ksrek till i två sekunder o slutade så fort plåstret sattes på hennes ben. Likadant med sprutna nr 2 i andra benet. Stackars liten, jag känner mig så elak när ja ser hennes panik men ändå håller fast henne för att någon annan ska kunna göra henne illa.
Nu väger fröken 7060gr o mäter 64,9cm. Forstätter att följa kurvan perfekt! :)

Majja har till och från bestämmt sig för att inte sova middag och jag kan ju inte tvinga henne. Detta resulterar i en fruktansvärt trött liten tjej frammåt eftermiddagen kryddad med en extremt gnällighet under perioder. Men måste ändå säga att jag är mycket imponerad över henne. Hon gnäller o bryter ihop om hon får ett nej eller om något inte går i hennes väg men är vi ute och sysselsätter oss lyssnar hon på vad jag säger o jävlas inte o håller på som jag hade kunnat vänta mig. Vet själv att humöret inte är det bästa efter för lite sömn och för någon som är van vid att sova dryga timmen på dagen är det verkligen för lite sömn att inte sova alls.
Igår kväll höll hon på att somna framför tv´n strax innan sju. Mats tog med henne för att borsta tänderna och under den tiden var hon ömsom vaken ömsom sovandes men gapade fint hela tiden. Efter att vi fått oss en varsinn godnattpuss la han ner henne i sängen och innan hon fått huvudet på kudden sov hon sött precis samtidigt som Kajsa somnade för natten. Nattningen igår gick med andra ord väldigt smidig och kvällen kändes på så sätt lång. :)

Har hunnit med ett föräldramöte också och kan inte annat säga än att jag är mycket nöjd med Majjas avdelning och pedagogerna där. Dom gör verkligen allt för att våra barn ska ha det så bra som möjligt under dagarna och jag är inte alls orolig när jag lämnar dagis på mornarna även om det inte känns bra i mammahjärtat de dagar hon gråter.

Höll på att köpa en van igår också men det var ett riktigt bottennapp så jag avstod, ska skriva mer om det nästa gång för det var verkligen irriterande. Nu ska Majja väckas (ja kors i taket, hon somnade faktiskt idag) och sen ska vi ut o leka!

4 kommentarer:

Jag sa...

när nellie var i den skarven med att sluta sova middag så hade hon lite vakenvila istället. det har hon fortfarande. en stund liggandes i soffan och titta på film, eller läsa en bok för henne, eller nåt. På dagis myste de alltid till med flera böcker i kuddrummet, ibland småslumrade hon lite då, ibland bara vilade hon i lugn och ro medans hon intresserat lyssnade på sagan. =)

Jag sa...

eller så somnade hon 10 min i bilen när vi åkte hem eller åkte iväg nånstans efter dagis. det räckte för att hon skulle palla resten av eftermiddagen utan konstanta tröttbryt. =)

Helena sa...

En ny vagn... nu igen! :-)

Baloo sa...

jag läste en van, fick för mig att ni skulle köpa en bil :)Här rullar dagarna också på i en rasande fart, skrämmande. Tror lilla Baloo också följer sin kurva faktikst. I alla fall är han extremt upprörd över koppeltvånget och har nyss satt i sig halva min foppatoffel (han som inte förstört någonting hittills ska börja nu :( tror han är lite upprörd över bristen på motion). Hoppas att vi kan ses någon onsdag för en eftermiddagspromenad någon vecka! Ha de fint! kram