lördag 26 juni 2010

Midsommarafton

Midsommarafton och kors i taket VARMT OCH STRÅLANDE SOL!!

Härligt!
Itorsdags kväll var jag ute och plockade massor av blommor tillsammans med min syster och hennes kille Micke o hans två hundar. Fick ihop en ordentlig bukett som skulle bli till kransar idag.

Efter att ha gjort oss iordning så började jag med kransarna ute i parken medan barnen och Mats roade sig bäst det gick efter mina bestämmelser om att inte sitta o gräva i den dammiga sanden med de fina klänningarna innan dansen runt midsommarstången ens börjat. :)

Har tidigare i veckan varit sugen på att åka in till Skansen för att fira midsommar där men tänkte om då Kajsa varit sjuk med hög feber de senaste tre dagarna. Igår var hon visserligen feberfri och relativt pigg men gassande sol, halvsjuk och miljarders med människor känndes inte som den bästa kombinationen.

Så vi laddade för dans i Sätunaparken tillsammans med resten av Märsta. Helmysigt är det. Folkdansgillet kommer och håller i dansen och styr upp det på ett trevligt sätt. Tre ringar med dansande barn, vuxna och gamlingar fick vi ihop idag. Kajsa tyckte det var helkonstigt och var supertrött så hon fick vara med på smågrodorna och sen gav jag över henne till hennes mormor där hon somnade skönt. Majja som hade värmt upp på dagis med midsommarfirande var lite mer förberedd på vad som komma skulle och tyckte det var jätteroligt. Men hon var allt lite skeptisk till alla människor och alla konstiga danser ändå. :) Själv är jag glad över att barnen kommit så man fått tillbaka "rätten" att dansa kring midsommarstången, det är verkligen jätteroligt och en mysig tradition. Efter dansen satte vi oss ner och pratade lite med mormor/morfar/moster och gammelmormor som var ner till parken för o kika på sina otroligt söta barnbarn/barnbarnsbarn/systerbarn. :)

I veckan var jag med i en bloggtävling om en Sverigeklänning (nationaldräkten) och gissa vad?! Jag vann!!! Itorsdags kom klänningen passande med posten och Majja blev så fin! En riktig liten prinsessa!! Finast runt midsommarstången! :)

Efter att ha suttit ner o pratat lite skit gick vi mot tåget för att åka till Rotebro och barnens farfar på lite lunch. Vi grillad elite korv och åt färskpotatis, korv och sill. Även jag fick i mig ett par bitar senapssill och det var faktiskt inte så tokigt som jag minndes det från sist jag provade. Håller jag på å bli vuxen tro?

Väl färdiga där åkte vi mot Märsta igen för att göra nästa stopp hemma hos mina föräldrar. Vi fikade och pratade och hade trevligt. Majja och Mats lekte kurragömma ett tag o Majja är så rolig. Hon tjuvkikar då hon ska räkna och blunda o sen går hon o letar o letar trots att hon precis vet vart man gömt sig. En annan variant är "pappa, göm dig här!"sen går hon och blundar och räknar för att sen leta o leta ett tag innan hon helt förvånat hittar honom :)

Haha gulle!
Kajsa somnade snabbt i min famn efter att ha busat lite med Majja på gräsmattan och sen sov hon ett par timmar.

Här följer ett par bilder, visst har jag väl söta barn?!



Finaste flickorna på midsommaraftonsmorgon

Sötaste Kajsan i klänning från Mexico


Finaste Majja i finaste klänningen


mor och döttrar




1 kommentar:

Lia sa...

Gud så fin hon var i sin klänning. Jätte kul att den kom fram innan midsommar också...