söndag 26 december 2010

Julafton

Så har julafton passerat även iår.
Tycker att dagarna i december har gått väldigt snabbt iår! Va ju första advent nyss o nu är det plötsligt juldagen...

Började dagen igår med att Majja vaknade och var hemskt nyfiken på om tomten hade varit här under natten och lagt något i hennes och Kajsas julstrumpa. Vi fick gå upp och titta o vilken lycka! Ur varje strumpa stack det upp ett litet hundhuvud. på hunden satt det sen fast ett litet paket. i paketet fanns ett halsband. Ett silver M till Majja och en silverhjärta till Kajsa. Där fanns också lite hårspännen och ett varsitt pussel. Vilken snäll tomte!

Tjejerna pysslade lite med sitt innan vi tog oss till Märsta kyrka och gick på familjegudtjänsten där. Var trevligt, kyrkan var full och barnen var i fokus. Efter gudstjänsten bjöds det på julbord vilket vi inte var med på. Vi gick istället ner till öppna förskolan och lekte där en stund. Majja var glad över att få visa pappa vart hon brukade leka förut. Hon visade runt lite snabbt innan hon satte sig ner för att skriva och rita. Hon har verkligen blivit jätteduktig på att skriva sitt namn!

Efter ca en timmes lek så tog vi oss upp till mamma och pappa för att ha julafton med allt vad det innebär. God mat, kalle anka, julklappar och trevligt sällskap. Maten var god sen somnade jag och Kajsa under Kalle Anka men såg iaf lite. Efter Kalle åt vi lite efterrätt och när den var uppäten fick morfar ett telefonsamtal, kunde stod nere på jobbet och väntade. "nej, morfar, jobbet är stängt idag!" tyckte Majja men morfar förklarade att han ju var tvungen nu då dom stod där och väntade på honom. Okej då sa Majja.
Efter ett tag började mormor ropa på Majja och Kajsa från köket. Det kom visst någon därute!!
Spänningen var total! Som Majja gått och väntat på ögonblicket när tomten skulle komma!
Hon blev lite blyg men gick modigt fram och hämtade paketen hon fick. Även Kajsa gick fram och hämtade sina presenter. Bra mycket mer skeptisk dock. Det var nog som Majja sa "Kajsa undrar nog vad det är för en gubbe... hon tror nog det bara är en konstig gubbe och inte tomten..."
Av Majja fick han sen en kram men absolut inte av Kajsa :)

När morfar sen kom hem och preciiiiis missat tomten fortsatte julklappsutdelningen. Tjejjerna fick jättemycket fint och människor runt omkring dom tycker verkligen om dom! :)
Även jag fick mycket fina grejjer och är helnöjd med min dag.

Tjejerna somnade fort och skönt o båda verkade vara helnöjda med sin dag,
Imorse undrade Majja om vi intekunde bestämma att det var julafton idag med. Förklarade för henne att vi nu måste vänta ett helt år till innan tomten kan komma igen men att vi idag skulle åka till farmor och äta mat o leka med kusinerna o faster och farbror.

Förmiddagen blev lugn, städa upp och undan lite från igår och sen tog vi halv två tåget till Rotebro.
Fick god mat och trevligt sällskap även där o tjejerna fick fina julklappar.

Dom var jättetrötta påvägen hem men jag lyckades hålla dom vakna. När jag sen väl fick ner dom i sängen somnade dom snabbt!
Camilla tyckte jag skulle komma förbi henne en sväng vilket jag hakade på. Fick ett par trevliga timmar. Tackar :)

Nu väntar sängen. Gäsp!

30dgara skiter sig visst...
jag ska fullfölja men det tar betydligt många fler dagar än trettio vad det verkar :)

1 kommentar:

Hanna sa...

Ja, öppna förskolan har jag inbokad 3-5 jan om jag inte har något bättre för mig då. Det är tur att den finns, så man slipper sitta hemma hela dagarna. Jag tycker att det är så svårt att hitta vettiga aktiviteter på vinterhalvåret. Till sommaren har jag också funderingar på att vara ledig lite extra, fast inte alla veckor i sträck! Funderar på att vara ledig tre veckor vid nåt tillfälle och så tre veckor till lite senare... Fast det beror ju på vilka veckor Tesla förskola är stängd och sånt också, så den planen lär hinna ändra sig...