torsdag 30 april 2009

valborg

Valborg idag, dock inget vi firar eller uppmärksammar alls iår.
Brasan tänds så sent, halv tio, och barnen är så pass små att dom inte bryr sig om dom får se någon eld eller inte och dessutom; hur kul är det att packa ner en bebis och en trött 22 månaders tjej i vagnen för att kika på en massa fulla tonåringar och en (förvisso rätt mysig och sprakande) eld? Näe, det får vara. Vi lär hinna se på eldar ju äldre barnen blir.
Fyrverkerier har det visat sig att det har vi precis utanför fönstret och när vi zappade på tv´n kom det upp någon kör som sjöng in våren så lite valborg har vi allt här hemma ändå. :)

Dagen idag har varit lugn. 13dag som det var så hämtade vi Majja på dagis redan vid 12 efter maten. Dom var bara 3 barn på hennes avdelning idag. Sjukdomar och ledighet. Gick hem och fick Majja att sova lite middag efter en del protester. Hon vaknade efter bara en timme och var helt vimsig. Tog upp henne och satte oss o mös lite i soffan och väl där slocknade hon i min famn med fingrarna inflätade i mitt hår. Sov så ytterligare 1½ timme.
Melliset bestod av russin idag då inget annat dög och sen gick vi till parken o lekte.
Träffade på en gamal klasskompis och hennes son vilket var roligt. Pratade lite strunt innan vi gick o handlade middag.
Potatis och korv blev det idag. Avslutade med Gino (tror det hette så) som bestod av jordgubbar och kiwi som jag täckte med choklad och sen stoppade in i ugnen. Serverades sen med vaniljsås. Mums.


Tycker svininfluensan som kommer upp överallt just nu är jätteläskig!
Bara en tidsfråga innan någon i Sverige drabbas.
Det är tillräckligt jobbigt att oroa sig över sig själv gällande läskiga saker. Jag har nämligen ingen lust att dö just nu. Har alldeles för mycket att göra och upptäcka innan det är dags för det. Men att oroa sig över barnen är en heltids sysselsättning. Finns verkligen ingenting jag är så rädd om som om dom. Helt sjukt hur tankebanorna förändrats sen man fick barn. Jag som inte haft cykelhjälm på flera år kan nu knappt tänka mig cykla utan hjälm, ska jag gå över vägen tittar jag alltid en extra gång att det verkligen är lungt, åka tåg känns läskigt, tänk om där sitter en terrorist eller psykiskt sjuk människa,- vad gör jag då? osv osv. Mina barn ska inte behöva växa upp utan mamma och ingenting, absolut ingenting får hända dom.
Hönsmamma? Mycket möjligt.
Men tror inte man kan förstå vad och hur jag menar förrän man själv blivit förälder. Kärleken till ens barn är så stark att det inte går att förklara hur man än försöker.
Hur som helst. Varför ska det utbryta sånna här läskiga grejjer? Fågelvirus, svininfluensa osv. Jätteläskigt!
Här hemma tvättar vi händerna såfort vi varit ute och sen spritar vi oss. Inte mycket för att förhindra en smitta kanske men bättre än inget.

Ha en trevlig valborg!

1 kommentar:

Jenny sa...

Jag tror inte att ni behöver vara så oroliga för nån influensa, OM nu nån i Sverige skulle drabbas så dör ingen ung och frisk människa. Vi har så bra sjukvård. Men absolut bra att försöka hindra massa virusspridning med att tvätta händer NOGA! Synd att vi inte hann ses nåt igår, men kanske nästa torsdag skulle passa bra? Vi får höras om det. Måste ju komma å se underverket (aaa, både två för den delen) och även lägenheten skulle va kul att se. Ha de fint resten av helgen! kram kram