torsdag 18 juni 2009

Födelsedag!

HIPP HIPP HURRA FÖR MIN 2-ÅRING IDAG!!!!!!

Aa, nu för två år sen låg jag med en bebis på 1½ timme på bröstet och var överlycklig. Tänk att jag hade fått ett så vackert barn och tänk att jag äntligen hade blivit mamma!
Nu sitter jag här framför datorn har den lilla bebisen som nu blivit stor, (går, springer, hoppar, busar, trotsar, pratar, leker, kramas osv osv) ligger i sin säng och sover gott med armarna hårt om sin nya Nalle Puh och lilla katten. Det andra lilla underverket som också hunnit ploppa ut under de här åren ligger i sin bilbarnstol härbredvid och halvsover. Livet är just nu underbart.

Dagen började med att en sömndrucken Majja ställer sig upp alldeles vinglit i spjälsängen (hon har plötsligt kommit på att hon ska sova där igen nu under ett par nätter istället för i sin stora säng), böjer sig ner över mig och klappar mig på kinden samtidigt som hon säger "Heeej lilla mamma, Majja 2år"
Det var en toppen start på dagen trots att klockan bara var strax efter sex. Majja kom över till vår säng och sen hade jag henne på ena armen och Kajsa på den andra i ungefär en halvtimme innan vi gick upp och åt frukost. Mys.

Då 3 av 4 fröknar på dagis gick på semester idag tog vi med vår sommar/tack för den här terminenpresent idag trots att Majja har en vecka kvar innan hennes semester börjar. Vi har tillsammans planterat jordgubbsplantor i 4 krukor som Majja sen har fått vattna och sköta om. Det blev en väldigt lyckad present för alla blev jätteglada. Tycker om att göra något personligt o inte bara stanna på ica o snabbköpa någe i all hast. Tror också det blir mer uppskattat om man ser att det ligger en tanke och vilja bakom alla presenter man ger bort. Sen om man gör dom själv eller köper spelar ingen roll bara det märks att man ansträngt sig.


I varje kruka satte jag en bild på Majja på en blompinne där hon vattnar plantorna och på hennes T-shirt skrev vi en hälsning.
När jag hämtade henne vid 12 var hon så glad, hon hade bjudit på glass som de hade ätit ute och alla barnen hade sjungit "ja må hon leva". Hon hade grävt i sanden och ätit massa mat och jag vet inte allt vad det kom bubblandes ur henne :)


Hon fick sova i vagnen för jag hade saker att göra under hennes egentliga sovtid. Vi hade köpt en jättefin klassisk trehjuling till henne i födelsedagspresent. Men när jag skulle montera ihop den idag fanns där ingen sadel!!! Ringde till cykelhandlarn på centrum o fråga om dom hade en sadel o de hade dom. Slängde upp alla delar på vagnen och sprang till centrum. Hade bara en halvtimme på mig innan Majja skulle hämtas och ville hinna hem med cykeln innan. Hon skulle ju inte få se den innan Mats kom hem. Sadeln passade precis och sen var han snäll o skulle montera ihop cykeln åt mig men då var jag tvungen att komma tillbaka en timme senare för o hämta upp den igen. Så när fröken somnat gick jag tillbaka till cykelhandlarn, fick cykeln som jag sen försökte balansera hem i ena handen och styra vagnen med andra. Var lite bökigt men det gick.

När Mats sen kom hem hade vi presentöppning. Majja var helt salig över sina paket och tyckte nog om alla presenter. Kläderna var minst intressanta och BRIO clownen allra roligast. Fram till dess att hon fick cykeln vill säga. Hon pussade och kramade på den om vart annat. Satte sig på sadeln, klev av, pussade, klättrade upp, sen ner igen, drog den ett var runt i lägenheten, visade Kajsa, pussade igen och bara satt på sadeln med en sån glädje lysandes i ögonen. Gulle.
Hon fick sig en premiärtur också då vi tog en promenad bort till kinan. Blev nudlar till middag. Mums.

Nu på kvällen var mormor o morfar o gammelmormor här o mumsade i sig jordgubbar o glass, lämnade presenter o busade. Mycket uppskattat av födelsedagsbarnet. Ja från oss också såklart.

Av oss fick Majja böcker, en gosedjurskatt, en brio clown, vattenflaska, smörgåslåda, pippiväska med pippifilm i. Pussel och kläder samt cykeln. Massor med grejjer som jag samlat på mig på reor sen bokrean i februari. Perfekt juh! :)

Tror skruttan haft en bra födelsedag. Inga tårar har runnit utan humöret har varit på topp hela dagen.

Tiden går för fort...
Majja då, yttepytte liten
Majja nu,
stora damen som vattnar plantorna
fröknarna på dagis ska få i sommarpresent.
(de var detta kortet jag klippte till och satte i varje kruka)

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Grattis Majja på 2-års dagen!!

Elias sa...

Grattis gratiis Majja! Vilken fin cykel du har fått! :-D Kram Elias

Lisa sa...

Vad kul att fröknarna blev glada av plantorna. Kul att Majja var den som vattnade och "tog hand" om dom, då blev nog fröknarna extra glada.
Pok
Lisa