lördag 6 juni 2009

Nationaldagen och akuten

Grattis nationaldagen Sverige! :)

Än har vi väl inte kommit lika långt som norrmännen med firandet av vårt land men vi kanske är en bit på väg? Lite kul är det iallafall att se alla gul och blå klädda människor ute på stan. :)

Vi firade och spenderade nationaldagen med en sovmorgon till att börja med. Lek ute i parken i förmiddags tillsammans med en av Majjas dagiskompisar. Sen tog vi en prommenad ner till centrum innan vi gick till barnens gammelmormor för lite lunch. När maten var svald tog vi en prommenad ner till stationen där vi hoppade på en buss upp mot Valsta och valstadagen. Det fanns lite stånd att titta i, mat att smaka på och valinformation att fördjupa sig i om man hade lust. Man fick även gå upp i vattentornet, men det gjorde vi aldrig. Kön var för lång. Hade ju iofs varit roligt att ta en massa kort där uppefrån men men, det får bli en annan gång.
Efter att Majja fiskat fiskedamm och vi gått igenom området ett par varv tog vi en prommenad hem till barnens mormor och morfar. Majja lekte, fikade och lekte lite till. Hon tycker det är jätteroligt hos mormor och morfar och skulle nog gärna stanna längre för att leka varje gång vi är där.

Kajsa stackarn har blivit förkyld, näsan rinner och täpper till. Hon hostar och är ögonen är alldeles blanka o hon är lite loj. Lilla bebis. 7 veckor o sjuk. Hon är förliten för o vara dålig o dessutom tycker jag att hon har nog med sin kolik. Någon måtta får det väl ändå vara kan man ju tycka.

Kanske att hon blev smittad på akuten.
I förrgår efter middagen kännde jag plötsligt att jag hade ont i magen. Tänkte inte så mycket på det men med tiden blev det bara värre o värre så tillsist bestämmde jag mig för att ringa närakuten för att se om jag kunde få komma dit o få reda på vad det var som egentligen gjorde så ont. Klarade inte av att stå rakt ens en gång. Dom rådde mig att genast åka in till akuten då det kunde vara någonting efter förlossningen även om det inte var troligt.
Ringde hem till mamma och pappa för o kolla om jag kunde få skjuts. Min otroligt snälla syster och pappa kom och hämtade mig och Kajsa vid nio tiden o sen for vi in till Uppsala och Akademiska sjukhuset. Hade flyt för kirurgsidan hade inte alls mycket att göra så fick träffa en läkare relativt snabbt, han klämmde o kännde så gott det gick för bara han rörde vid magen lättade jag nästan ur sängen. *aj* fick åka ivög till gyn för att undersökas där men allt spg bra ut. Prover togs men även dom var okej. Trots att allt gick smidigt tog det ändå tid och vi två på natten kom läkaren in igen och sa att jag fick välja på att bli inlaggd eller "bli inlaggd med permisson" dvs åka hem och sova men sen komma tillbaka dagen därpå. Han ville nämligen att en annan läkare också skulle kolla på mig då jag hade så pass ont och han inte riktigt kunde komma på vad felet var. O då jag ammar så ville jag inte ha någon smärtlindring annars hade de stoppat i mig massa morfin tydligen.
Vi åkte hem, var väl hemma runt tre. Låg och vände o vred på mig i sängen då jag hade så ont, tillsist låg jag bara och skakade. Men mitt i allt somnade jag tydligen iaf för att vakna ett par timmar senare då Majja väckte mig. Vi somnade om och sov till åtta. Gjorde oss klara för att gå till dagis och sen var mormor snäll och följde med mig till sjukhuset igen. Hade fått låna mammas bil (TACK). Även då gick det snabbt, fick komma in på ett egent rum väldigt snabbt, blodtryck, tempen o lite standard grejjer kollades sen kom en läkare, kännde o klämde. Nya prover togs och sen misstänkte man att jag hade fått blindtarmen då jag hoppae högt varje gång dom klämmde där den tydligen sitter. Som tur var visade provsvaren att jag inte hadenågon infektion i kroppen odär med ingen inflammerad blindtarm. En operation känns inte så läskig mn däremot att bli sövd, tänk om jag inte vakanr igen! Hemska tanke!
Fick åka hem igen med orden att jag var tvungen o komma tillbaka om smärtan inte gav med isg eller om det började göra ondare igen. Nu känns det som om jag gjort 500 situps eller liknande. Ingen träningsvärk men tryckande känsla i magen. Som tur var försvann den värsta smärtan under de få timmarna jag lyckades sova efter att vi kommit hem efter första vändan in till akuten.

Nu är det snart dax att hänga lite tvätt och sen ska jag nog sova. Hr varit jättetrött hela dagen trots sovmorgon. Måste vara nå omvänd skit, mer sömn än vad jag är van vid och så ska kroppen visa att det inte är någon idé att vänja sig vid det kanske? :)

Hoppas ni också haft en bra nationaldag.

Sov gott.

1 kommentar:

Jenny sa...

Va läskigt med magen, hoppas de bara va nå tillfälligt. Min mage är så gott som bra nu iaf, skönt! Hoppas att de turen vänder för lilla Kajsa också, jobbigt med sjuklingar... Vilken tur att nationaldagen var bra :) låter som att ni hade riktigt trevligt. Nu är det barnens sista vecka i skolan och inte så många dagar för mig heller tills det är sommarlov :) skönt, men samtidigt lite konstigt. Vi får se till att hitta på nåt! ha de fint