tisdag 14 juli 2009

dagar som gått.


Vad har vi hittat på sen i lördags då? hm... jo i söndags var vi iväg till mitt hemliga blåbärsställe. På 20minuter hann vi få ihop en liter blåbär och ett par dl smultron. Var en riktigt god efterrätt, bläbärs o smultronblandning med vaniljglass. Mums! Kan det blir mycket mer sommar?

Igår hade Majja en trotsdag och jag hade en dåligt-med-tålamod dag. Slutade med att vi åkte hem till mormorn och morfarn efter att fröken hade sovit middag. Sömnen gjorde nog susen för efter den var hon sig själv igen.
Trodde jag skulle bli galen där ett tag då glas slängdes i golvet, båda barnen skrek och Majja skulle göra precis allt hon inte får göra och inget av det som är tillåtet.
Hos mormor och morfar lektes det till max och hon var så glad. :)
Till mellis blev det jordgubbar och vaniljglass. Gott! Begriper bara inte hur mycket det kan få plats i en sån liten mage Majja faktiskt har. När det gäller glass, jordgubbar, smultron och blåbär tror jag banne mig inte det finns någe stopp alls. :) Tur allt utom glassen är nyttigt iaf!

Idag var vi iväg på förmiddagen för att gratulera lilla Maja på hennes 2-års dag. Tjejjerna lekte jättefint ihop och det är så kul o se att de mer och mer börjar leka med varandra och inte bara bredvid varandra. (även om det är så det fortfarande mest går till). Dom lunchade ihop på en chilirätt Majas pappa hade gjort. Gott tyckte Majja och fick i sig nästan allt. När det sen var dags att gå hem ville hon inte alls. Men efter att ha kramat och pussat lilla Maja följde hon sen motvilligt med hem.
Väl hemma var det bums ner i sängen. Hon somnade relativt snabbt. Mamma, pappa och min syster kom förbi som sällskap och hjälp ifall att något av barnen skulle vakna då jag hade en gubbe här som skulle laga diskmaskinen.
Majja vaknade mycket riktigt då jag inte hade tid att ta upp henne men hon blev jätteglad över att se mormor. Efter att ha hoppat ur sängen kom hon utspringandes i köket, gick glatt fram till gubben på golvet och la armen runt hans hals. Oj tänkte jag, värst vad modig hon var! Men... när han vände sig lite förvånat om och tittade på henne upptäckte liten sitt misstag. Det var ju inte pappa i jobbarkläder, det var ju en gammal gubbe med mustasch hon aldrig tidigare sett. Hon blev livrädd och grät o grät o grät. Snyftade i säkert en timme efteråt trots att gråtattacken kanske bara varade i 10 minuter. Lilla vännen.
Diskmaskinen fungerar nu utmärkt i alla fall!

Min syster har varit på semester hos vår mormor och Tage i Ö-vik samt varit en sväng på Furuvik i Gävle. Hon hade med sig jättefina presenter till barnen. Majja fick en apa och en t-shirt med texten "Mosters älskling" Kajsa fick samma lika t-shirt och en sköldpadda.
Majja blev jätteglad för sina presenter och skulle promt sova i sin t-shirt bredvid sin apa. Katten fick mamma. :)


Nu ska jag läsa tidningen och koppla av ett par minuter innan sängen kallar.

Sov gott.







2 kommentarer:

Lisa sa...

Vad sött! Vad kul att hon tyckte om t-shirten samt apan...
Mina systerdöttrar är ju mosters små älsklingar!
Puss och kram
Lisa

Jag sa...

Haha, lilla gumman så rädd man kan bli då! :-) Ja, visst blir man så löjligt stolt över sina barn när dom lär sig nåt så naturligt egentligen? :-) Duktigt av Majja att kissa på pottan. =)