måndag 21 september 2009

vagnhistorien

Så var det måndag igen och ytterligare en helg är förbi.

Vagnen skulle jag ju skriva om. Så irriterande!
Har hittat en jättefin (enligt bilden och beskrivningen via annons och massvis med mail) Teutonia vagn jag vill ha. Bestämmer att jag ska åka och kika på vagnen som ska vara så gott som tiptop. Finns inget att anmärka på alls! Packar med mig Kajsa i babybjörn på magen och Majja är superduktig och går. Vi får springa för att hinna till tåget och Majja springer så fort hennes små ben bär henne. Och för hennes små ben är det inte "bara 5 min" till tåget utan det är ju faktiskt en bit att ta sig.
Vi hinner med tåget och kommer fram till Norrviken där tjejen med vagnen hyggligt nog ska möta upp oss.
Vilket hon gör.

Det första jag ser är att vagnen inte har vändbart handtag, vilket hon sagt att den har. Och därefter känner jag att vagnen måste granskas innan jag ger henne några pengar. Vagnen är rätt sliten och i väldigt tråkiga färger. På bilden visades den som svart och det var den, dock väldigt solblekt (vilket den enligt henne inte var) och insidan var i smutsgrått med fläckar trots att den var heelt nytvättad. Hm. Bygeln över benen satt inte på vagnen och frågade om den. Hon fick knappt dit den och när den väl var ditsatt lossnade den bara man petade på den men enligt henne var den ju ändå bara till för "syns" skull. Hm Inte. 1 av 4 fästen var trasiga på varukorgen men den fungerade ju ändå. En knapp på skötväskan var borta (detta visste jag dock och det brydde jag mig inte i då jag inte var intresserad av väskan). Bad om att få lägena i ryggen demonstrerade för mig, hur fick man fullt liggläge? Detta visade sig inte gå alls för vagnen var trasig!!!!! Hon ringde sin man för att han skulle försöka förklara för henne hur man kunde tvinga ner den i liggläge ändå. Fick nog av både henne och vagnen och sa att den inte var något för mig. Muttrade lite och tog Majja i handen o gick mot tåget igen. Hade fått ont i ryggen av att bära Kajsa illa och Majja var rastlös och ledsen över att vi inte tog med oss vagnen hem men upp till tåget kom vi tillsist och där mötte Mats upp oss stationen senare vilket underlättade en del. Men jag var såå irriterad över vagnen. För att vara en jättefin och fräsch vagn tycker iaf jag att den var väldigt trasig och sunkig. Betalade alltså 50:- på en tågresa för INGENTING! suck. Men men...


Nu över till annat. Helgen har varit bra. I lördags var det strålande väder och varmt o skönt. I valsta var det skördefest och vi bestämmde oss för att gå dit. Där fanns 2 kossor, 2 får och 4 höns som var lite spännande att titta på. Lite stånd att titta i, en liten pysselhörna för barnen, uppträdanden, mycket folk och trevlig stämning! Kul att det visas lite intresse när det väl annordnas något i kommunen. :)

När vi var klara i Valsta stannade vi och lekte vid en lekpark i dryga timmen innan vi årommenerade till mamma och pappa. Majja gick hela vägen och det tog sin lilla tid men det är det värt!
Fick blandannat grillat med potatisgratäng och pappas goda sås.
Gott och trevligt. Kom hem strax efter sju med två trötta barn som somnade relativt snabbt :)

Igår åkte jag, barnen och min syster på sko- och klädjakt. Jag skulle ha skor till kommande helg och min syster var ute efter höstkläder. Vi kom hem med varsitt par skor, Lisa en tröja och Majja med ett par solglasögon och trosor.

Nu e Majja på dagis och Kajsa sover o jag har spenderat alldeles för lång tid här framför när jag har massor att göra i den här röran. Dags att sätta fart!

Ha en bra dag!

4 kommentarer:

Cecilia sa...

Trist att de inte kan vara ärliga när man mejlar och frågar.
Har varit med om en liknande grej när min syster skulle köpa vagn.
Hoppas du hittar någon vagn som är i bra skick.

Jag sa...

För jäkligt att man har så lite "koll" på grejerna man säljer....förstår din irritation!

Baloo sa...

Låter inte så skoj... typsikt, men du har ju haft ganska så tur me alla vagnar hittills iaf. Man vet var man ska vända sig om det skulle bli aktuellt med vagnköp någon gång, experten själv :) Nu ska jag fundera på 4ornas lektion imorgon, men vi hörs!

Johanna sa...

Jag vet PRECIS hur du känner! Vi var med om SAMMA sak. Och då BAR vi Max och var ända i södertälje!
Så frustrerande. Det är ett mysterium hur en "fin vagn i bra skick" kan tolkas så olika! Hoppas du hittar en annan vagn!

Teutonia fun är att rekommendera :-D