fredag 30 oktober 2009

Allhelgona och Halloween

Så var det Allhelgona och Halloween igen. Tycker det var nyss som det var det men näe, återigen tiden som springer iväg.
För att ha varit en helg då man som liten åkt till kyrkogården för att tända ljus till en helg där spöken, häxor och "bus eller godis" hägrar. Fy vad det är jobbigt med alla ungar som ska komma och plinga på dörren, stå där med sin påse och förvänta sig hela godisbutiken slängs ner i deras påsar innan de går därifrån. Skulle man inte ha nå godis hemma blir det som en halloween hos mamma och pappa för några år sen. Snorungar (ungdomar på allt mellan 13-16år som bara vill ha gratis godis) och en del "vanliga barn" hade kommit och gått hela kvällen. När mamma och pappa väl hade gått och lagt sig och precis somnat ringer det på dörren igen varav pappa flyger upp ur sängen, öppnar och möts av ett par snorungar. Han meddelar att godiset är slut och att man inte ringer på hos folk mitt i natten innan han stänger dörren. Det resulterade i ketchup i hela brevlådan. Rolig upptäckt dagen efter.
Nu har vi tur som har kod på portdörren, vem som helst kommer inte in o är det någon som ringer på är det väl ett par barn i trapphuset. Inte lika illa som halva Märsta. :)
Mina barn ska inte få syssla med sånt tiggeri när de blir äldre. Tycker inte halloween i sig är någon rolig tradition. Visst för halloweenfester/kalas o liknande men ingen dörrknackning som medför ett dåligt beteende om man får ett nej eller tyvärr...
Är precis som med påsken. När jag var liten satt man länge och väl o knepade ihop fina påskkort som man sen gav bort (jag knackade dock aldrig dörr utan våldgästade istället mormor o farmor och farfar) och i gengäld fick man då något gott. Likaså var det ju med alla dörrknackare. Fina påskkort lämnades fram o fick dom inget tillbaka så gick dom snällt iväg (antagligen aningens sura) ändå utan att slå in huset i toalettpapper och hamnade det något i korgen blev de glada för de. I dag kan man få ett "Glad påsk" tillsammans med en korg uppkörd i ansiktet och om man har tur en streckgubbe ritad på baksidan av ett ihopskrynklat kvitto. Näe, det är inget för mig.

Men jag tycker det är roligt att klä ut barnen så idag efter dagis trollade jag och Majja lite här hemma väl påhejjade av Kajsa och resultatet blev att Majja försvann och fram kom en kattunge. Världens sötaste. Kattungen slutade lyssna till namnet Majja utan ville man den något fick man ropa på "Lilla katten" eller  "kattungen". Kajsa fick bli en liten björnunge och det var hon nöjd och glad med o la sig i en/ett (?) kortare ide då vi var ute. Majja fick många blickar och kommentarer om hur söt hon var med sin svans, sina öron och målade morrhår och hon sög glatt åt sig av allt berömm och gav ifrån sig ett par mjuau någon gång och tittade lite blygt med ett stort leende på läpparna ner i backen andra gånger. Gullunge! Bus eller godis fick hon säga till pappa och glädjen var stor när han grejjade fram ett par småbitar choklad.

Blev en god latmans middag bestående av korv med bröd och när barnen somnat åt vi räkor på rostat bröd. Men just nu är det bara barnet som sover för lillfisen vaknade igen och står just nu o rycker mig i håret o nyper mig i näsan. Hon har f¨tt för sig att det inte går att sova inne dagtid och bara om mamma sover bredvid nattetid. Går jag upp tar det ca 40min innan hon vaknar och är ledsen. Hoppas det är en fas som går över. Nytt utvecklingssprång kanske? Måste kolla boken!

Ha en trevlig Allhelgonahelg!



kattungen ute


björnungen strax innan hon somnade gott i vagnen


kattungen inne

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Majja var så söt i hennes utklädnad. Liv vart helt fascinerad!!
Hoppas ni får en trevlig helg!

Jag sa...

så söta dom är! :-) Nellie ska nog oxå få vara en katt om exakt en månad och 5 dgar....:-)

Lisa sa...

Gu vad söta dom var, vilken söt katt och liten nalle björn :)
Vi ses imorgon! Pok
Lisa