tisdag 13 oktober 2009

första snön

Begriper inte vart dagarna tar vägen men just idag har varit en sån dag där det känns som om jag knappt hunnit upp ur sängen innan jag nu snart ska lägga mig igen.
Efter dagislämning imorse tog jag och Kajsa en prommenad ner till Willys för o handla lite till middagen. Väl hemma var klockan redan hakv elva (!) och jag gjorde iordning lite lunch till mig själv medan lillfisen bara fortsatte sova men nu ute på balkongen. Satte på en maskin disk, kollade mailen och de "obligatoriska" bloggarna och plockade lite innan och sen var det dax att skynda iväg till dagis.
Majja var glad när jag kom som alltid. Hon hade haft en bra dag och pratade glatt på om Rosa Pantern som dom har på samlingen och att det snöade imorse så att bilarna fick det på sig.
Väl hemma vilade vi lite på soffan, tänkte att fröken inte skulle sova idag då vi hade bvc tid runt två men då jag lämnade rummet i ett snabb ögonblick hade hennes små ögon slutits och hon sov skönt. Passade då på att förbereda middagen (broccoligratäng), vika och lägga undan tvätt, roa Kajsa o jaa måste grejjer.
Väckte Majja som inte alls var glad över o behöva vakna och än mindre glad över att tryckas ner i ytterkläderna och gå utanför dörren då hon bara ville gosa i soffan.
Kom hur som helst till bvc. Hade 6 månaders kontroll med läkare idag. Kajsa väger nu 7690gr och mäter 65,5cm. Fortsätter följa kurvan exemplariskt och är en "dussinunge" som ligger mitt på mittenstrecket ;) perfekt med andra ord! :)
Hjärta och grejjer lät bara bra det också. Men då hennes mage krånglar och alltid har så tyckte dom att det nu fick vara nog, hon ska inte behöva trycka i sig tre burkar katrinplommon för o kunna bajsa ut en liten harplutt då det ska räcka med ett par skedar för o fylla hela blöjan. Så nu fick vi Lactulos utskrivet. Ska hämta ut det imorrn så får vi se hur det fungerar.
Nu ska man ju inte jämför barn och barnen men det är lätt gjort och lite roligt också men alla (inkusive jag och Mats) tycker att Kajsa är mycket rundare och tjockare än vad Majja var i samma ålder men ändå vägde Majja mer. När hon var 6 mån vägde hon 8170gr och var 67,6 lång. Ändå en ganska stor skillnad. Konstigt vad fel vi måste minnas eller så sitter fettet bara olika på dom. Kajsa har feta gosiga lår o Majja kanske hade... mage? näe jag vet inte.... men om ja tittar på kort hade hon faktiskt också rätt feta gosiga lår. Bara vi som minns tokigt kanske.
Aja för o fortsätta med mitt vardgasblaj så gick vi hem efter bvc. Fick i Majja lite mellis och sen bänkade jag henne framför Pippi medan jag fixade här hemma. Tömde diskamaskinen, plockade, fortsatte med maten osv osv. Mats kom hem , Majja duschade, vi åt middag, jag o Majja bakade bröd, tvättade och hängde tvätten. Tittade på Ugly Betty o nu sitter ja här men ska strax krypa ner under täcket bredvid bebisen. Gos.

Nu över till nått annat, Det SNÖADE imorse. MASSOR!
Majja och jag stod helt farcinerade och tittade ut genom fönstret på de stora flingorna som fullkomligt vräkte ner under en stund. Majja konstaterade att bilarna blev snöiga och sen åt vi frukost och pratade om att sparka runt i snö och sparka runt i löv. Till hennes besvikelse fanns sen ingen snö på backen då vi var påväg till dagis.

Måste införskaffa vinterskor till henne nu. Ska det fortsätta vara bara 1 o 2 grader är hennes skor alldeles för kalla men o ha vinterskor när graderna sen stiger under dagen till en 5-8 grader käns vinterskor för varmt. Jobbig klädperiod vi har nu!


Sängen.
Godnatt.

2 kommentarer:

Jag sa...

ja, precis, när man går till dagis behövs värsta vinteroutfiten, men när man hämtar dem så är det på tok för varmt! Jobbigt.

Baloo sa...

Visst är det lite jobbigt med kläder nu... suck! å bilen skulle me behöva byta "skor". Jag hoppas på bättre väder så ja kan dra ut på de lite till, men börjar snart bli nervöst att köra på knivstavägarna. Synd för barnen att snön inte ligger kvar lite, men jag är faktiskt rätt glad om den väntar lite till :) På fredag åker jag kanske ock hälsar på Matte i gbg :) nu ska jag planera lite grann. kramar