onsdag 21 oktober 2009

händelserik måndag

Redan mitten av veckan!
Ibland hinner ju knappt veckorna börja innan de är slut igen!

Måndagen var händelserik. Majja gick på dagis på förmiddagen och jag pulade här hemma. Efter dagishämtning vid 12 skyndade vi oss ner till tåget där vi väntade på min snälla mormor som skulle göra oss sällskap. Jag skulle in till Spfiahemmet och ta prover på en knöl jag fått vid revbenen. Tågresan gick smidigt och Majja somnade skönt i vagnen. Väl framme vid tunnelbanan fungerade inte hissen men vi fick hjälp av snälla tågvärdar med vagnen så det löste sig bra. Vi tog tunneblbanan till tekniska högskolan och när det var dgas att ta sig upp till gatuplan var även den hissen trasig. Men även där fanns det snälla människor som gav oss en hjälpande hand. Rulltrappan var lååång och att stå själv med en tung syskonvagn hela vägen kändes lite läskigt om något skulle hända så ville gärna ha en backup som kunde ta emot oss om vi föll eller så... :)

Sofiahemmet låg sen endast ett par minuters prommenad bort. Och efter att ha snurrat runt på sjukhuset hittade vi sen rätt.
Det blev snabbt min tur då vi fick komma in lite tidigare än avsatt tid. Majja ville följa med in och det var ok. Läkaren klämde o kände o hittade knölen, sen tog han en lååång nål och körde in i den för att plocka ut lite celler. Majja satt bredvid o höll min hand och tyckte mamma var en "duktig tjej". :) 2min senare var det klart och påvägen ut vänder sig Majja om och säger lite tyst, "doktorn! klistermärke till mamma..." han hörde dock inte och Majja är mycket bekymrad över detta. Hon har lovat mig att vi går till en annan snäll doktor där man får klistermärken! :)
Efter Sofiahemmet åt vi på mcdonalds o nu e det böcker i HappyMealen. Det tycker vi om o Majja kom nöjd o glad därifrån med en MulleMeck bok och en bok skriven av Jan Lööf. Vidare till tåget. När vi kom till Sollentuna kramade vi om gammelmormor och sa hej då. Vi träffade kusinerna Noah och Simon med faster Maria och Miguel och efter en liten stund kom Bosse från skansen med spindeln Imse! Det var en stoor spindel och lite läskigt var den men jag har en modig tjej och innan det var dags att gå till tåget igen hade vi båda klappat Imse på benen.

Igår åkte vi upp till Eurostop efter dagishämtning. Majja behövde nya stövlar o jag tycker det känns alldeles för tidigt med vinterskor när temperaturen stiger till en 5 grader mitt på dagen. Så det blidde ett par fodrade tretorns stövlar på stadium. Verkar rejäla o bra o jag hoppas hon kan ha dem även ivår!

Idag har fröken lekt med "Lilla-Maja" och Kajsan har lekt med Klara :)
sötnosar!

Imorrn blir det INGET sova middag för Majja. Hon får vila men INTE sova. Idag försökte jag lägga henne 45 min innan jag gav upp. Hon låg jättesnällt och försökte sova men var ändå klarvaken. Tog ytterligare 40 min innan hon somnade på soffan. Så vill jag INTE ha det. Då e det bättre med lite gnäll runt middagstid!
Nu när min kväll äntligen börjat ska jag hänga en tvätt innan jag lägger mig. Mycket till kväll va? hm näe.

sov gott.



Kajsa väntar med spänning på att få hoppa ner i vattnet


Majja håller Kajsa i handen o myser i vagnen.



Bosse med spindeln Imse.



förresten, minns ni i juli då jag skrev om Fujis fotobok?

**** Att samla de allra bästa fotona jag hittils har tagit på barnen i en bok där jag själv har möjlighet att beskära, redigera och lägga till diverse effekter till bilderna på ett papper med hög kvalite låter väl toppen?


Hos Fuji kan man enkelt göra detta www.fujidirekt.se/fotobok på ett roligt sätt. Man laddar ner och installerar en programvara och med hjälp av programet kan man sen skapa sin egen fotobok. När man är nöjd laddar man upp fotoboken eller bränner ner den på en skiva och skickar in den till Fuji. Ett par veckor senare får man boken med tillhörande faktura.
För att göra en fotobok behöver man först ladda ner och installera en programvara. Med hjälp av programmet lägger man sen in foton i en bok, där man även kan beskära, redigera och lägga till effekter. Sedan laddar man upp fotoboken (alternativt bränner ner på skiva) och skickar den till Fujifilm. Två veckor senare får man fotoboken i brevlådan med en faktura. Roligt pyssel, snabbt och enkelt. Och det allra bästa, fina minnen som håller.****

Nu har jag gjort detta och fått min bok och jag är såå nöjd! Den är kanonfin o jag har nog tittat i den femtioelva grånger redan trots att den kom med posten idag.
Tjockt fint papper, inbunden med hård pärm, skarpa fina bilder och aaa. Jag är helnöjd och kommer LÄTT göra flera så småningom!

Tack Fuji!
 

Kajsa kollar in fotoboken vi gjort via Fuji, "Sommaren 2009" blev temat!

1 kommentar:

Baloo sa...

Du borde LÄTT göra reklam för fuji :) så du kunde tjäna lite pengar för bloggandet. Den blev riktigt snygg boken faktiskt! Nu har jag skrivit på kontraket iaf :) känns sköööönt! ha de fint