söndag 18 oktober 2009

efternamn

Helgen har som vanligt susat förbi och vad har vi gjort? Inte mycket. Men trevligt har vi haft det ändå. Igår regnade det och var verkligen grått o trist hela dagen. Vi var till mamma och pappa och fick i oss en god lunch. Då dom skulle bort stannade vi bara dryga timmen men dagen gick änå. Det tar lite tid då vi hoppar av bussen nere i centrum, handlar lite och Majja går själv hela vägen hem. Hon är så duktig och de där små benen går riktigt långt utan o klaga väldigt ofta. Tar syskonvagnen allt mer sällan nu för tiden men den är skön att ha som idag då vi åkte till barnens farmor för att gratulera till pensionen och få lite mat i magen. Lyxig helg då vi sluppit laga mat över huvudtaget. Til middag igår blev det varma mackor och till lunch idag åt vi rester från fredagen. Bra bra.
Måste vara en konstig känsla att ha jobbat i X antal år och sen bara sluta med det. Har man inga kompisar som också går i pension kan det nog bli en knepig omställning men som jag iofs tror man kommer att trivas bra med efter bara ett par veckor. Det blir ju som en lång semester lixom. :)

Vi pratade bland annat lite om efternamn idag. Barnen har mitt efternamn av en slump egentligen.
Vi hade efternamnsdiskussionen då Majja låg i magen. Mats ville att hon skulle heta Lahti och jag ville att hon skulle heta Palm (eller möjligen ha ett dubbelnamn men det var Mats verkligen emot).
För det första så tycker jag inte Lahti är speciellt fint (snällt va? ) o för det andra kan ju folk inte uttala det. "Latti" "Laaahti" "Laccchti" (som om nån harklar upp slem lixom) Hur roligt är det att behöva rätta var och varannan människa som ska uttala ditt namn i olika situationer, dagis, skola, läkare osv osv?
Palm är lätt att säga, finare än Lahti ;) och så heter ju jag det ;oP
           Hur som helst, nästan alla gissade att bebisen i magen var en kille och då Mats också var säker på det så sa vi att då kompromissar vi och han fick födelen. OM det låg en kille i magen skulle barnet få Lahti till efternamn och var det en tjej skulle det bli en Palm. En tjej kom ut och ja, en Palm med andra ord.
Nu då Kajsa väntades tyckte han återigen att det här barnet skulle få bli en Lahti då det första var en Palm men där var jag stenhård. Helsyskon ska ha samma efternamn! Men för att kompromissa körde vi samma grej igen och ut kom ännu en Palm.
Mats mamma och Mats höll inte riktigt med mig om att barnen skulle ha mitt efternamn idag då vi pratade för att släktnamnet ska ju föras vidrae och vad de nu tyckte. Men nu kan ju Palm få föras vidare istället! Tänk om mina barn träffar en "X Andersson" i framtiden, blir kär och vill gifta sig. Vad är då roligast att heta Andersson eller Palm? Palm såklart, ingenting som alla heter och då kanske X tar tjejjernas efternamn så har vi fört Palmsläkten vidare ytterliagre.
Hm, ja nu blev det en massa svammel. Det jag egentligen skulle ha fram var.
Vad tycker ni?
Bör barnen prommt ha pappans efternamn (trots att de nu automatiskt får mammans efter förlossningen) eller mammans eller bådas?
Planerar man bröllop är det ju lika bra o ge barnen det efternamnet man bestämmer sig för att heta redan från början men om man som vi nu inte planerar bröllop och lever smaboliv.
Vad ska dina barn heta i efternamn? :)

sov gott.

6 kommentarer:

Baloo sa...

haha va spännande :) kan tänka mig att det blir roliga, livliga diskussioner! Det är ju jättesvårt det där med vad barnen ska heta. För min del spelar de inte så stor roll egentligen, men har man väldigt olika namn (typ ett fult ;D) så kanske det är svårare. Om det nu blir nå knoddar i Ekström/Hallman familjen får dom väl heta Ekman eller Hallström :) nejdå vi får väl se, svårt dilemma de där. Håller oss till hundar ett tag, dom heter de dom heter bara. kramar

Jag sa...

här var det aldrig några diskussioner, jag hette bengtsson innan vi gifte oss, Molin är ju bra mkt snyggare, och barnen kom ju till efter att vi gift oss. =) men jag tycker man tar det snyggaste namnet helt enkelt, Palm är snyggare än Lahti. ;-) och så får båda barnen heta det snyggaste namnet!

Cecilia sa...

Det där med namn är svårt, men för vår del var det inga diskussioner. Jag hette Eriksson innan och maken har ett släktnamn (Lärnvåg) och det är lättast att födas/gifta sig in. Annars är det en massa krångel att alla i släkten ska godkänna osv om man vill byta i efterhand, samt att vi pratat om giftermål innan Liv föddes.
Låt tjejerna heta Palm, om de vill kan de ju alltid byta när de blir äldre.

Maria sa...

Elias har båda våra efternamn, långt o lite krångligt kanske men vi ville att båda våra ovanliga efternamn skulle gå vidare. Är man gifta kanske det blir mest naturligt om man tar samma efternamn hela familjen, då oftast pappans. Men jag tycker eg att det är upp till var o en! Tycker nog inte att ni ska ändra nu.. :-o Nu är de ju små "Palmare" tjejerna! Kram kram

Skinkan84 sa...

Hejsan!
Det där med namn å efternamn r knepigt. Men jag tyckte att det var så självklart att Adrian skulle heta Brånäng efter Tobias. Det hade jag tyckt även om det vart en tjej. Vi ska ju gifta oss någongång i framtiden och då kommer jag att ta hans efternamn. Jag har ju lixom två bröder som kan föra Pedersen släktet vidare lixom. Och för oss så som vi är uppfostrade så är det lixom som så att man ska ta mannens efternamn. Men det ska ju vara upp till var och en tycker jag. Men i ditt fall så skulle jag ha valt dubbelnamn. Så är båda nöjda lixom.

Kram

Helena sa...

Ja du... Vi var ju redan gifta så då blev det makens namn, eftersom jag redan bytt till det. Men om ni inte planerar något giftemål så tycker jag att de ska ha ditt namn (snyggare och mer praktiskt, eftersom de automatiskt får mammans namn) :D