söndag 17 januari 2010

Lyckligaste dagen?

Vila i frid.
Tänker på alla berörda.


I torsdags var vi o badade hela familjen igen, har jag missat att skriva även om det nu inte är så intressant att läsa om och speciellt inte såhär i efterhand så är det roligt att ha det sparat till sen och kunna gå tillbaka om ett år o se vad vi faktiskt gjort. :)
Det var för mycket folk i simhallen denna gången och vissa människor verkar tro att de äger bassängen och beter sig därefter. Ungdomar som mycket väl kan simma tränger sig ner i lilla bassängen där endast icke simkunniga och deras sällskap får hålla till bara för att det är varmare i vattnet där. De sitter inte lite fint på trappan bara för att värma sig lite utan näe, de beter sig precis som de gör i den stora bassängen, kastar sig hej villt, skvätter, skriker, hoppar, dyker och svär. Tills de blir tillsagda. Då försvinner de tills de lyckas smita tillbaka nästa gång.
Men men, det var lite otur, de andra gångerna vi varit där har det inte alls varit så mycket folk.
Något annat som jag irriterade mig någe enormt på denna gången var att de tar betalt för barnen. Visst, Majja får ju ut något av att gå til simhallen, hon leker och tycker det är roligt. Så visst, ta betalt för henne men för Kajsa?
Hon måste hela tiden vara i någons famn och sen plaskar hon lite och njuter av att få bada men hon är lika glad över att få bada i badkaret. Det är ingen stor summa man betalar,- 25:- men går man och badar några gånger är man plötlsigt uppe i 100:- och det är iaf pengar.
Tycker att barn under tre år kunde få gå gratis. Då skulle ialla fall vi utnytja simhallen bra mycket oftare och får du in en rutin på att gå och bada varje vecka är det ju urmysigt och när de sen får ut än mer av besöken är det ju värt att betala för det.
Aja.

Idag har vi inte gjort många knop men haft en trevlig dag ändå. Varit ute ett par vändor och myst lite inne.
Imorrn börjar vardagen igen och i veckan har vi bland annar bvc besök inbokat.

Jag har haft en väldig tur, vi har en underbar bvc sköterska. Hon lyssnar, bryr sig och kommer med tips om man vill ha några. Alltid glad och trevlig. Verkligen rätt människa på rätt plats.
Likdant var det då jag var gravid, fick världens bästa barnmorska på mvc. Alltid glad och positiv, lyssnade, förklarade, frågade, var det något hon var osäker på tog hon reda på det. När hon visste att jag hade det jobbigt som med hepatosen kunde hon ringa då och då bara för att höra hur jag mådde trots ett nytt besök inbokat.
Äntligen har vi funnit en läkare till barnen på vårdcentralen som vi också tycker jättemycket om. Han ser barnen och pratar med dom och inte över huvudet på dom osv osv.

Tänk vad små saker kan vara nog så viktiga. :)


Föresten, hörde ett par tjejer på bussen prata om vilken dag som var den lyckligaste i respektives liv.
Den ena tjejen ansåg att när hon gifte sig var det den bästa dagen någonsin.
Den andra ansåg att det var när hennes son föddes och den tredje tyckte att det var dagen hon vann någon tävling av något slag.

Pratade med en kompis för ett tag sen om just denna fråga och vi kom båda fram till att vi har inte en enda dag som kan ses som den lyckligaste i vårt liv, inte två heller.
En gång i tiden tyckte jag att studentdagen var en av de lyckligaste dagarna i mitt liv, det är den väl fortfarande öven om den blivit bländad tusen gånger om just nu. :) Inte för att jag misstrivdes i skolan utan snarare för att gymnasietiden var rolig och just studentdagen var bra från början till slut. Jag hade nog roligt från det jag vaknade till det jag gick och la mig.
När jag var liten kan jag tänka mig att den absolut lyckligatse dagen var då vi fick vår lilla hundvalp. Vilken 5-åring skulle inte älska att få en hund?
Dagen i sig är inget jag minns men kan tänka mig att det var så.
Har haft många lyckliga dagar och stunder med Mats som varit sådär lite extra speciella men som sagt, det finns inte en dag.

Kan ju inte säga att Majjas födele var den lyckligaste dagen i mitt liv nu då jag har Kajsa också för det var precis lika underbart att bli tvåbarnsmor som att bli mamma till ett barn men varje dag som jag får spendera med mina barn är de lyckligaste i mitt liv. Varje chans jag får till att se deras utveckling, följa deras bus och upptåg, disskutera, leka, skratta och bli arg på/med dem osv osv är speciella. Varje dag och sekund är de lyckligatse i mitt liv trots att man ibland vill slita sitt hår. :)

Vilken är din livs lyckligatse dag hitills?
Antar att det kan förändra sig från ena dagen till den andra men vad anser du nu?

1 kommentar:

Jag sa...

På olika sätt är olika dagar de lyckligaste i mitt liv. Ren och skär lycka, då jag lett, skrattat och strålat, har varit först på studenten, och sedan tio gånger bättre, min bröllopsdag. Barnens födelser var inte de lyckligaste dagarna i mitt liv pga dessa jäkla omständigheter, men istället har en mer jämn lycka installerat sig i kroppen. kanske inte så man går omkring och ler varje sekund, men inombords ger mig barnen lycka. även när det är jobbigt och intensivt. =)