lördag 1 januari 2011

2011 - välkommen!

2011 välkommen!
Det kan ju knappast bli ett sämre år än 2010! Så mycket skit det innehöll. Visst hade det sina ljusglimtar också, våra minisemestrar till Finnåker och Ramsö är två av dom tex men sen är det svårt o minnas.

Kvällen idag skulle spenderas hemma hos Emma, Henrik och sötisen Zelda tillsammans med Jossan och Ante o Henkes bror (vad hette han?)
Gav tjejerna mat strax innan sex och sen satte vi oss i soffan o tittade på bolibompa medan Henrik grillade lite på balkongen så vi andra kunde äta.
Vi har inte hunnit sitta mer än drygt 5 minuter innan jag och Henrik känner att det luktar rök, tittar ut i hallen och den är rökfylld! Får panik över Majja som sitter ensammen i vardagsummet o kollar på bolibompa, tänk om nå ljus tagit eld ngnstans!! Det konstiga var bara att vi inte hade tänt nå ljus. Plötsligt ser vi hur det kommer in rök genom ytterdörren och vi skriker till varandra att det måste brinna i trapphuset. Killarna öppnar dörren och mycket riktigt. Ordentliga lågor och kolsvart rök. Dom hoppar i skorna och rusar ut, jag och Jossan skyndar oss o klä på barnen för att få ut dom på balkongen samtidigt som jag försöker komma fram till 112. Det tog 5minuter, är inte det på tok förlänge?! Lägenheten blir allt mer rökfylld o Emma öppnar upp fönster o grejjer innan hon rusar ut på balkongen, slänger ner en pall i snön, flyger upp på räcket och gör ett svanhopp ner. Sen kastar vi ner barnen över räcket o tillsist tar jag mig över också. Samtidigt kommer brandkåren, ambulans och poliser. Barnen, framförallt Majja är smått chokad samtidigt som hon tycker det är ganska spännande med allt som händer. Iaf till hon kommer på att vagnen och hennes vantar är uppbrännda. Det är bara en stålstälning kvar! Hon får en gosedjursapa av en brandman, mycket snällt! Ambulanspersonalen kollar igenom barnen och sen väntar vi. Åker o lämnar tjejerna hos mamma och pappa som var hos mormor o åker sen tillbaka o pratar mer med brandmännen o polis o grejjer.
En stackars man som upptäckte att det brann visste ju att det fanns barn i lägenheten vi befann oss i så han hade tagit sig ner i trapphuset för att kolla så att vi var okej men hade börjat på dåligt och fått en hemsk hosta. Han blev förd direkt till sjukhus. En annan man hade upptäckt att det brann och kastat ut vagnen, han var brännskadad i händerna och alla vi andra var chokade. Så som det ser ut i trappen hade vad som helst kunnat hända!
Efter någon timme får vi gå upp och in i lägenheten igen, alla är chokade och vi disskuterar länge vad som hade kunat hända och vad som hände. Skrattar lite åt delar ur situationen men tycker det är hemskt obehagligt!
Sen plockade vi fram fika och spelat lika par leka bäst. Blandade paren så vi hamnade med någon vi inte kännde och det var spännande. Lustigt sätt att lära känna en ny person på. Fick två frågor på raken som jag skulle ställa, den ena handlade om hur min partner tycker om att ha se och frågan efter löd "stinker din partner vitlök?" vädliga kontraster på frågorna och vissa frågor var ju omöjliga att svara på. Men då det var ja o nej frågor hade man ju iaf 50% chans att få rätt. Jag och H´s bror kom tvåa. Rätt bra jobbat ändå! :)

Vid elva kramade jag alla gott nytt år och förflyttade mig till mormor och mina hjärtan. Majja sov skönt men Kajsa var vaken och höll sig vaken genom tolvslaget. Majja vaknade strax efter så då passade vi på att åka hem. Dom sover nu skönt och jag ska försöka göra detsamma.

Nu hoppas jag verkligen 2011 medför sig en massa gott så vi kan lägga 2010 bakom oss!

Godnatt

5 kommentarer:

Helena sa...

Låter som nåt som man tänker aldrig ska hända en själv. Hoppade ni högt från balkongen? Hemsk händelse hursomhelst! Saknade dig vid tolvslaget :-( Kram

Anonym sa...

Du vet att det är därför allt brandfarligt material INTE ska förvaras i porten! Jag som granne hade blivit jättearg och anmält. Bötern kan hamna runt 10.000kr

Hoppas ändå att grannarna har överseende för denna gång och att ni hade en försäkring som täcker vagnen.. 2011 kan bara bli bättre!

Linda sa...

till anonym.
Jag vet att man inte ska ha vagnar i trapphusen men vart ska man ha den då om man är gäst och det inte finns plats att ställa den i lägenheten man besöker?

Som granne hade jag blivit argare på alla föräldrar som inte har en aning om vart deras ungar är om kvällarna och som inte kan låta bli andras saker! Men varken det eller en anmälan mot mig skulle hjälpa det minsta. Tyvärr.

Hanna sa...

Oj! Va läskigt! Tur att det inte var högre än att du kunde komma ut med barnen i alla fall.

Konstig kommentar från anonym. Visst stämmer det att man inte ska förvara brandfarliga saker i trappen, men de flesta som har barn har väl märkt att det är en omöjlighet, speciellt när man inte är hemma hos sig själv. Det känns dessutom konstigt att man ska gå omkring och räkna med att någon tänder eld på ens barnvagn...

Milena sa...

Usch gumman, jag visste inte det! fy va läskigt! alltid när vi träffas hinner vi inte prata så mycket (kanske för att jag babblar FÖRmycket? ) haha du får berätta det nästa gång vi ses! kram