fredag 12 september 2008

Nu har hon börjat på riktigt...


Nu har inskolningsveckorna gått och vår lilla tjej har börjat på dagis... på riktigt.

Något som till en början var lite skrämmande och läskigt i tankarna hos mamman och pappan visade sig redan första dagen bara vara något spännande och faktiskt riktigt roligt. Och tur är väl det att det inte bara var mamman och pappan som kännde så utan också huvudpersonen i fråga själv också.
Varje morgon innan dagis så pratar vi massor om att vi ska dit, jag talar om för henne att idag ska vi gå till dagis, vi ska säga puss puss och hej då och sen går mamma o Majja ska leka o busa på gården, äta mat och sova med sina kompisar. Och varje gång får jag någon sort av gensvar från henne. Antingen nickar hon, säger ja eller helt enkelt springer ut i hallen och hämtar skorna eller mössan. Så har det varit från dag tre. Första dagen var vi ju bara inne och sa hej, andra dagen var på riktigt med utelek på gården och tredje dagen hade hon kopplat att det där roliga stället ju var dagis.
En enda morgon har underläppen darrat och en tår letat sig fram, under två sekunder för när dörren hade stängts hade Majja börjat leka. Hon blir alltid lika glad när jag ska hämta henne, lite förvånad som att hon tänker "nämen, där är du ju, kommer du nu?" och sen ger hon mig en bamsekram och vill inte riktigt släppa. Mysan.
Jag är såå nöjd med förskolan, fröknarna och deras sätt att vara, kompisarna och jaa allt. Bävar inför bakslaget som drabbar de flesta någongång men det är ett senare problem och inget jag tänker bry mig i än.


Idag var jag ner hos pappa och försökte fixa lite med kort på tryckeriet men han hade för mycket att göra så det gick inte. Sen tog jag cykeln vidare mot Willys där jag handlade middag och när jag nästan var färdig ringde Marcia och sa att hon, Jill och barnen lunchade på brödboden o tyckte att jag skulle komma dit. Vilket jag också gjorde. Var jättekonstigt att vara där utan Majja men men... :)

Väl hemma tog jag tag i disken och dammsög innan jag sprang iväg på lätta och snabba ben för att hämta hem tuffsen!
Efter dagis (som även idag hade gått jättebra,lekt massor, ätit bra och somnat på tio minuter utan protester) gick vi ner i parken och där höll Marcia med Maja och Jill med Elias till i sandlådan vid nätet. Barnen lekte lite och sen åkte Marcia, Maja och jag och Majja iväg till Barkarby outlet o kikade på Polarn o pyret. Tänk om man hade pengar som gräs! :)



Väl hemma blev det middag och bus innan sängen för liten.
Nu ska jag inta soffan och tv´n innan det är dags för sängen här också.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej! Ni har verkligen en härlig liten tjej :) om ja får en bejbi hoppas jag att han eller hon blir lika mysig som Majjan. Härligt att det går så bra på dagen. Även om det känns konstigt utan Majja hemma måste de va ganska skönt att få va lite själv också speciellt nu när det går så bra för bruden att bli stor. På måndag börjar praktiken, spännande. Sista nu innan jag står där själv :/ Ha en bra helg! kram

Jag sa...

Åh vad roligt att det går så bra! Hon reagerar ju på samma sätt Nellie fortfarande gör, och alltid har gjort, när man pratar om dagis. Nåt bakslag har vi inte sett röken av heller. Inte heller mängder av sjukdomar som brukar drabba de nya små, men det kommer kanske nu till hösten, när alla äldre syskon smittar ner varann i skolan: :-)

Anonym sa...

Åh vad härligt att läsa att allt går så bra för Majja! Förstår att det känns konstigt att göra saker utan Majja om dagarna, jag känner mig oxå halv nu när jag börjat jobba. Hoppas nu ni slipper bakslag! Många kramar