söndag 14 december 2008

Julkalendern

Är julkalendern ett skämt iår? När börjar den riktiga iså fall?
Tror det är den mest värdelösa kalendern jag sett på tv. Steril miljö med ett par färgklickar här o där som knappast fångar ett barns uppmärksamhet.
Vart är kalendrarna som Ture Sventon, Sunes jul eller trolltider?
Minns att Sunes jul var jätterolig och alla "äldre" pratar jämt om Teskedsgumman, hur bra och omtyckt den var. Knappast att någon kommer sprida lovord över Skägget i brevlådan om 10år, om man ens minns den då. Näe, visa repriser på gamla klassiker istället. Tror ingen skulle klaga över att få se tex Teskedsgumman eller Sunes jul igen. Svt måste ju tappa enorma tittarsiffror mot tidigare år?


Idag var jag och Majja över till Väsby centrum, avslutade julklappshandeln så gott som. Har en grej kvar att köpa och sen är det klart.
Kom hem med massa söta kläder till Majja och julklapp till Mats.
Majja var jätteduktig hela tiden då vi var iväg. Satt i vagnen till en början men ville snart gå. Hon lyssnade på mig exemplariskt bra och tog sig inga egna vägar så man var tvungen att jaga o hon rev inte bland kläder och prylar inne i affärerna utan strosade lugnt runt och tittade. Springet i benen sprang hon av sig utanför affärerna men ändå med öronen på spets. Duktiga lilla fröken. Hon förstår verkligen så mycket och det är jätteroligt att se.
Det är inte bara hemma vi sjunger och har oss nu utan dagis har ju dagliga samlingar som Majja tydligen älskar. Nu i veckan har hon lärt sig alla rörelserna till "I ett hus vid skogens slut", "Bom bom låter stora trumman" "blinka lilla stjärna" och så var det ett par sånger till som jag inte kan.
Imorse satt vi och gick igenom alla kroppsdelar, jag frågade Majja vart huvudet osv var och hon pekade.
Nu kan hon så mycket som
* Huvudet och håret
* ögonen, öronen, näsan, munnen, tungan, tänderna
* tutten, händerna, tummen, magen, naveln
* rumpan, snippan och snoppen
* benen, fötterna och tårna

det börjar komma fler och fler ord också även om det mesta fortfarande är utländska. Men det är roligt hur mycket man faktiskt förtår vad hon säger. Eller man och man, jag och Mats förstår vad hon säger och menar då hon använder både munnen och kroppsspråk. Inte alltid dock men på väldigt mycket och hon blir så nöjd med sig själv när hon förklarar o förklarar och mamma o pappa äntligen förstår! :)


Tur att vi har Majjan som strålar för idag gör jag det verkligen inte.

Arbtesvecka imorgon och jag har inte ens hunnit fatta att det är helg än. Men men...

föresten är det bara ett par stycken som läser bloggen nu förtiden?
en kommentar någång vore annars trevligt ;)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med om att de borde visa repriser på julkalendern från tidigare år. Det är rätt många som tycker att det bara blir sämre för varje år..
Hoppas att du får fortsätta jobba efter jul...
Puss och kram

Anonym sa...

Tjooo! Klart man kommenterar, är ju så roligt att följa era äventyr! Kul att Majjan tycker att det är kul att lära sig saker och hon kan ju redan en hel massa!! Idag funderade jag faktiskt på att plugga en termin till *hmm* Får fundera lite mer på det. Finns en populär kurs här som heter Skapande skola, musik, drama, slöjd å lite sånt på en enkel nivå. Kanske kan va nåt, men vi får se... Mycket att göra nu innan det är dags att fara hem, börjar få panik! Var har terminen tagit vägen!? VI ses snart! kram kram

Anonym sa...

Håller med om att årets julkalender är den mest värdelösa jag sett, såg ett avsnitt precis i början men bestämde illa kvickt att det inte var nåt att slösa tid på. Ungarna kanske gillar det, men inte är det nåt för oss vuxna inte.
Jag är dålig på o kommentera, men jag följer era strapatser hela tiden och blir lika glad varenda gång jag ser ett nytt inlägg. Hon måste vara den sötaste ungen i världen den där eldgrisen :-)
Kram på er och GOD JUL, bara lite mer än en vecka kvar juh.