lördag 13 december 2008

Sveriges Lucia






Majja=Sveriges Lucia.
Annars är det faktiskt konstigt så söt som hon var både på dagis igår och på självaste Luciadagen,-idag! Hon har haft på sig en vit body, vita strumpbyxor, vit kjol, rött band i midjan och luciakrona på huvudet. Med hopp och spring i benen har hon farit runt, ibland med kronan på huvudet, ibland hängandes runt halsen och ibland slängd på golvet. Ett riktigt litet solsken!

Igår var det som sagt Luciafirande på dagis. Alla barnen var så söta i sina små tomte/pepparkaks/stjärngosse/tärndräkter (Majja var ensammen lucia på sin avdelning) och dom verkade alla tycka det var spännande att så många mammor och pappor var och hälsade på på dagis. Kvart över två släcktes ljuset ner och in kom alla 5-åringar på förskolan och sjöng så fint. Jätteduktiga var dom och alla de små barnen satt som ljus och tittade på de stora.
Efteråt skulle de små få sjunga "i ett hus vid skogens slut" och "blinka lilla stjärna" men det blev lite för läskigt med publik så föräldrarna fick sjunga så gott det gick.
Barnen hade bakat lussebullar och pepparkakor som smakade farligt gott. Vi fikade och sen fick Majja följa med ner till mitt jobb då jag hade stängning för dagen. Hade dock tur och då det varit Luciafirande även på Märstadals förskola så var huset tomt tjugo över fyra istället för klockan sex.

Idag åkte Luciakläderna på igen, Mats fick en dumstrut på huvudet och själv tog jag tomteluvan. Den självklara Lucian tog täten och sen mötte vi upp Lisa och tågade upp till Majjas gammelfarfar där vi bjöd på fika och lämnade lite julklappar. Han åker nämligen tll Tyskland på måndag och är borta hela jul och nyårs helgen.

Väl hemma slocknade vi hela familjen och sov skönt 1½ timme. Lagade lunch och begav oss en ut och ner till centrum där vi handlade lite nödvändigheter så som toapapper och mat. Provade på fläskytterfilé till middag och det var jättegott! Billigare och mycket mörare än fläskfilé så det lär vi äta fler ggr.

Vi har ritat, målat och lagt pussel. Tittat på bollibompa och busat och sen blev det sängen för liten och vi andra två damp ner framför tv´n. Dock ville vi nu se olika programm o eftersom jag är tjej så klarar jag av att följa faddergalan samtidigt som jag uppdaterar här o vad Mats tittar på vet jag inte. :)

Sista jobbarveckan väntar och det känns lite vedmodigt men det måste ju iaf vara någon som stukat foten under julledigheten och behöver vara sjukskriven på någon förskola i kommunen så att jag kan få jobba lite. :) usch det lät elakt sagt men jag måste ju få jobba och en stukad fot är ju inte såå illa...

Sov gott och ha en fortsatt trevlig helg!




spanar ut genom fönstret på dagis i väntan på Luciatåget


Luciafika på dagis, lussebullar är goda grejjer det!

Majjs sovrumsfönster

Trött tjej på Luciakvällen.

synd att man var tvungen att använda blixten då det ser mycket skönare ut på riktigt då

det är lite mysigt mörkt med endast skenet från adventsljusstaken.

3 kommentarer:

Jag sa...

Så söt hon var som lucia! Och ja, vi upptäckte fläskytterfilé för några somrar sen, och blev tvärsålda! Testa marinerad sådan på grillen sen i sommar.....mums!!!

Anonym sa...

Hon är en sån söt lucia..

Anonym sa...

Sötaste Lucian ever!!! Kramar från Malmö