måndag 12 januari 2009

allvaret är igång igen

Nytt år, nya tag.
Idag började allvaret för liten på riktigt. Dagis stod på schemat. Efter att ha varit hemma mellan den 19dec då vi gick på jullov till idag 12 januari så tyckte hon väl inte att det skulle bli sådär jätteroligt att mamma lämnade henne. Tårarna rann ner för hennes små kinder och det enda jag kunde göra var att låta glad och positiv och säga att "mamma kommer sen, ha så roligt älskling, puss puss"
Det är INTE roligt att lämna då hon är ledsen. Skönt var då idag att jag kunde hämta henne redan halv tolv efter maten. Fick höra att hon varit ledsen en liten stund men att det snabbt hade gått över och att hon sen lekt och haft roligt.
Till lunch hade den där lilla magen rymt en stor potatis, 8 (!) köttbullar, sås och sylt samt en halv banan och ett par äppelklyftor. Jag förstår verkligen inte vart all mat tar vägen! Hon äter ju nästan mer än vad jag gör. Berömm fick hon cokså för att hon äter så fint. Alltid med skeden och inte med fingrarna dessutom dricker hon ur vanligt glas och även det utan kladd och spill. Duktiga lilla tjej.
När vi kom hem var det bums i säng och fröken sov gott drygt 1½ timme. Hon vaknade gallskrikandes och lugnade inte ner sig förrän hon låg i min famn med armarna hårt kring min hals. Lilla gumman. Mardrömmar är inte roligt. Hon slumrade ett par minuter till och sen väckte jag henne då vi hade bvc tid. 1½års sprutan och kontroll väntade.
Majja tog med sig sin docka och och allt Majja gjorde skulle dockan göra. På kontrollen ville de bland annat se om hon kunde stapla tre klossar på varandra och med dockan under ena armen gick det galant. Sen ville de se om hon kunde rita o jajamen det kunde hon och när hon var färdig försökte hon sätta pennan i dockans hand så att hon också kunde rita. Skulle Majjas huvud mätas, ja då skulle dockans det också!
Sötnos!
Hur som helst så klarade hon "kriterierna" för o få vara 1½ år.
Hon kunde stapla klossar, rita, säga 8-10 ord men förstå desto mer samt veta vart mage och huvud är.
Hon mätte 84cm och vägde 11530gr
Sprutan gick även den galant. Medan bvc sköterskan hämtade sprutan hittade Majja en back med leksaker och i backen fanns bland annat ett gosedjur i form av Lilleskutt från bamse. Med den i famnen och en mamma och en sköterska som pratade oavbrutet hann det bara komma ett litet snabbt förvridet ansikte från Majja innan det var klart.
Tydligen var bvc besöket roligt idag för hon hade ingen brådska därifrån som de senaste gångerna då hon gråtit massor trots att vi då bara vägt och mätt.
Tog upp mina åsikter om läkarna och ville höra lite vad sköterskan tyckte vi skulle göra. Det visade sig att hon höll med mig i mina åsikter och tyckte vi skulle klaga i "ris och ros lådan" för det gör mer om det kommer från patienterna själva än från personalen. Så det ska vi verkligen göra. Han borde inte få vara kvar som läkare alls.

När vi var klara på bvc hade Mats slutat jobbet och hunnit hem med tåget så vi mötte honom nere vid stationen, handlade lite middag och gick hem hela familjen. Liten och pappan har busat massor och jag slavade framför spisen och disken men det är väl så det ska vara ibland gissar jag.

Känns som om jag fått lite gjort idag, när Majja var på dagis plockade jag upp överallt, städade bort julen, dammsög, ringde om en massa jobb, åt lunch och städade i sovrummet. Usch vad dammigt det blir MELLAN sängarna. Äckligt juh!
I natt ska jag sova som en prinsessa. Har snurrat och vänt på både bäddmadrass och vanliga tjocka madrassen. Man ska tydligen göra det ibland.

Igår var jag, mamma, pappa och Majja på IKEA, mellandagsreans sista dag. Var ute efter en vit EXPEDIT hylla och fick den sista! Nu ska den bara monteras och sen kommer det bli superbra i Majjans rum. Det är en enkel hylla med endast 5 fack. Ska ha den liggandes med backar i hålen så det blir lätt att plocka i och ur leksaker. Kunna sitta på golvet och använda själva ryggen på hyllan till pusselbord exempelvis eller kunna stå på den för att kika ut genom fönstret. I mina tankar blir det här kanon! Hoppas det blir det i verkligheten också!

Nu ska jag göra lite nytta.

Sov gott!

1 kommentar:

Anonym sa...

hahahaha, ÅTTA köttbullar?????? Det skulle jag ALDRIG orka äta till lunch!!!