onsdag 28 januari 2009

sen sist...

Vi gick ut och gungade en sväng efter sista inlägget då liten hade vaknat. Till sällskap fick fröken kompisarna Maja och Beatrice.

I Lördags var vi på 50-års fest. Var meningen att hela familjen skulle gå men Mats åkte på att jobba i sista minuten (nästan) så Majjan och jag fick klara oss själva.
Var min morbror som fyllde år och de bjöd på en god middag som vi glatt (vi och vi, Majjan åt i princip inget) mumsade i oss. Bestämmde mig för att åka hem tidigt så att hon skulle få sova och ta det lite lugnt hemma så vi tog 20.15 bussen hem. Fröken var så trött att hon somnade i samma sekund bussen lämnade hållplatsen.
Mats hade hunnit hem och var snäll o kom och mötte oss vid stationen sen så vi slapp ta oss genom parken själva.
Väl hemma åkte ny blöja och pyjamas på sen och sen somnade hon om skönt i mammans famn.
Efter ett par timmar gick jag och la oss båda två i sängen men hann inte sova mer än ca 1h innan jag vaknar av att jag får någe varmt "kastat" över mig. Sätter mig snabbt upp och inser att liten spyr. Upp med henne i famnen och det verkligen forsar ur henne. Gång på gång. Hela jag o hela Majja o hela min säng dränktes i trevligheterna. Det konstiga var att det kom upp jättemycket matbitar och hon vägrade äta allt jag försökte ge henne under kvällen... men men. Klädde av henne och sen tog vi en behövlig nattdusch medan mats fick byta sängkläder.
Morgonen efter märkte man inget av nattens illamående tack och lov.

Mats var återigen och jobbade på söndagen och Majja o jag roade oss så gott vi kunde här hemma. Morfar kom förbi och busade en stund och följde med oss ner till centum för o handla.

Då liten fortfarande matvägrade i måndags ringde jag Märsta läkarhus igen för att boka in en tid (hos en annan läkare än sist,- givetsvis) o ta reda på vad felet egentligen var. Hon måste ju äta!
Svar på varför hon inte äter och kissar fick vi inte men däremot hittades ytterligare en öroninflammation! Stackars barn!
Sist hon fick en öroninflammation sa läkaren att vi skulle göra en utredning om två månader för att se om hon är ett öronbarn eller inte. Nu fick vi reda på att man måste gå två månader utan öroninflammation för att en utredning ska visa riktiga resultat. Känns hopplöst att lyckas gå så länge då vi nu haft tre öroninflammationer inom loppet av två månader. Men peppar peppar... vi håller tummarna!

i Tisdags var jag på mvc (mödravårdscentralen) för en extr kontroll av magen då den ju tydligen är lite för liten. Den var fortfarande för liten men hjärtljuden lät precis som de skulle.
Min barnmorska tyckte att det var bäst att rådfråga doktorn om vad hon ánsåg om magen och efter att de pratat lite kom de fram till att jag borde gå på ett extra UL för att kontrollera att allt är som det ska där inne. Kan ju helt enkelt vara så att bebis är liten eller ligger långt bak eller så är det inte så och då vill man veta orsaken till detta så att man kan göra något åt det. Känns skönt att de har så pass bra koll av en. Och redan idag damp det ner en tid i brevlådan. På tisdag bär det alltså av till KS igen för att kika på bebis.

För övrigt går vi in i v. 28 idag och det händer massor i magen på mig.
Tiden går snabbt och snart har jag ytterligare en bebis att snusa på. Mys!

Min graviditet - BF Tis 28 apr 2009
Uträkning utgår från dagens datum: Ons 28 jan 2009.
Din graviditet startade Ons 23 jul 2008.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Ons 6 aug 2008 (ägglossningen).
Du är på dag 190 av 280. (67,9%).
Du är i vecka 28.
Du har gått 27 fulla veckor och 0 fulla dagar (v27+0).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tis 28 apr 2009
Du har 90 dagar kvar till förlossning.

Vecka 28 - 28 jan - 3 feb 2009
Kroppen: Framöver blir besöken hos MVC allt tätare. Man ser över att Symfus-fundusmåttet går uppåt i den takt som det ska och att kroppens värden är goda. Man kontrollerar järnhalten i blodet, sockerhalten, blodtryck och fosterljud. Blodsocker: Vid förhöjda sockervärden görs ofta ett belastningsprov för att testa glukostoleransen. När man är gravid kan man få en lindrig form av graviditetsdiabetes som i regel brukar gå bort efter förlossningen.Blodtryck: Blodtrycket sjunker normalt lite i mitten av graviditen. Exempel: Från att ha haft en vilopuls på 75 vid inskrivningen kan den sjunka till 70 i mitten. De tre sista månaderna ökar ofta pulsen igen och kan då kan den gå upp 80. Om blodtrycket stiger mycket får man ofta gå på tätare kontroller på MVC eftersom det kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning "preeklampsi". Det kan ge sig till känna som huvudvärk, trötthet och dålig fostertillväxt samt för tidig födsel.

Barnet: Barnet väger nu cirka 1000 gram och längden är omkring 35 cm och fötterna mäter 5 cm. Hårstråna på huvudet är ganska långa. Mjölktänderna under tandköttet är färdiga. Barnet anses livsdugligt vid denna tidpunkt och om det skulle födas måste man registrera barnet enligt lagen. Som tur är har barnet nu mycket goda chanser att klara sig utanför livmodern, med hjälp av bland annat värme från en kuvös.


Sov gott! det planerar iaf jag att göra!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hoppas att öroninflammationen går över..jobbigt att ha haft det så många gånger på två månader...

Det är kul att läsa vad som händer med din kropp och liten i magen....

nu ska jag också sova...

Puss och kram
Lisa