onsdag 11 mars 2009

besöket i Uppsala

Åkte in i värsta snöyran till Uppsala igår. (nu har det snöat konstant sen igår morse! Vart är våren?)
Fick komma in till en undersökningsrum väldigt fort där en ctg togs, hjärtljuden var bra och pendlade mellan 128 slag/minut och 160slag/minut under de 20minutrarna jag låg där. Dock bara en spark/rörelse från bebis under tiden.
Fick lämna nya lever och gallsyreprover och sen fick vi träffa läkaren.
Pratade lite och jag ställde massor med frågor, bland annat om varför bebis inte rör sig lika mycket längre. Liten där inne är ju aldrig still i vanliga fall, spelar ingen roll om jag är ute och går, ligger i soffan eller vaknar till på natten för att kissa. Alltid alltid ger den ifrån sig buffar och rörelser så magen hoppar. Men inte nu. Frågade om barnet kan ta skada pga att levern mår dåligt och en massa annat. Tycker dock inte jag fick några svar utan mest "trippande på tå" runt svaren och grejjer som "det är sånt vi inte spekulerar i nu" eller "det får du ta med ..."
Svar jag fick var ialla fall att medicinen inte är farlig att ta utan snarare ett måste just nu. Tar jag den inte kan det däremot bli farligt och det rätt snabbt.
Barnet rör sig mindre pga att det inte heller mår så bra då min lever är till även för den men att det inte är någon fara. Man vill dock hålla extra koll så att den inte börjar må sämre vilket ledde till att läkaren skulle göra ett ultraljud. Tror hon var rätt ny eller nått för hon var väldigt osäker och det slutade med att hon bad oss vänta utanför på en barnmorska. Barnmorskan kom och sen gjorde vi om hela ultraljudet. Hjärtat slog och alla organ såg bra ut, bebis är 10% för liten men det är helt inom normalvärdet så det är bra.
Sen sa hon också att de största komplikationerna kan uppkomma vid förlossningen och det är inte ovanligt att bebis bajsar i fostervattnet eller att någe annat går galet vilket kan leda till någon form av hjärnskada säger hon. Men skyndar sig också att säga att man ju får ha mer koll än vanligt då det är dags att föda. Lugnar mig inte speciellt mycket.
Fick en ny tid till på torsdag då bebis ska kollas igen och idag ska jag till mödravården. Det blir ett himla hattande! Men det är verkligen skönt att de har sån koll även om man blir jättenojjig.

Det handlar inte bara om nuet utan om hela vår och barnets framtid. Ett litet felsteg som gör att läkarna missar något eller att min kropp reagerar på nå konstigt sätt för snabbt eller vad som helst kan faktiskt skada barnet för all framtid. Det är inget jag vill. Man behöver inte se till det värsta att barnet kanske inte överlever men för mig och oss innebär också det värsta att barnet blir gravt handikappat. Så just nu är det jobbigt både spykiskt och fysiskt. Det kliar fortfarande som 17. Igår stod jag och drog med foten fram och tillbaka över en skruv vilket var det enda som lindrade kliet det minsta men istället blev jag ju svedd under foten o det sved istället.
Hela natten har jag legat och kliat över hela kroppen. Var illröd när jag klev upp imorse.
O till på köpet är Majja sjuk igen. hostar så hon spyr/nästan spyr och under näsan finns en konstant 11 med gul/grönt snor. Mysigt. Stackars barn.
Hon är nog hyffsat medveten om att det kommer en bebis snatt ialla fall. Idag tog hon med mig in i sitt rum, sa åt mig att sätta mig på hennes madrass och sen öppnade hon en byrålåda. Tog fram en dress med byxa, body och mössa bebisen ska ha. La mössan fint på magen med bodyn under och klappade i händerna. Sen drog hon upp mitt linne, klappade på magen, pratade in i naveln och gav tillsist magen en puss innan hon tog mössan, skakade den och vek ihop den o ner i lådan igen. Likadant med byxorna och bodyn. Hon är så söt att man blir helt till sig! :)
Nu sover hon skönt, jag har passat på att sitta här en stund men ska ta tag i köket så smått innan vi ska iväg till mödravården om drygt en timme.

Igår var min mormor med som sällskap vilket var jätteskönt då det allt som allt tog 5 timmar! pust!
och idag ska Lisa, min syster, passa Majja medan jag är hos barnmorskan. Tur ja har snälla människor runt i kring mig. :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Usch vännen, vad tufft det låter! Inte kul alls med alla sjukhusbesök men det är skönt att de håller bra koll på både dig o bebis. Tänker på er mycket!! Kramar Maria

Anonym sa...

men åh, vilka tråkiga nyheter! har de inte pratat om planerat kejsarsnitt i god tid då, det borde väl minska riskerna vid en förlossning, om det dessutom kortar ner gravidtetens längd lite? Hoppas verkligen det blir bra i slutändan....kram