tisdag 24 mars 2009

"neeej mamma, pappan!"

Var in till Uppsala idag igen (har nog världens bästa mormor som håller mig sällskap varje gång).
Idag fick jag träffa en jättetrevlig lite äldre barnmorska jag träffat ett par gånger tidigare och en trevlig läkarstudent. Började med att bli tappad på blod, behövdes nya leverprover och gallsyreprover som vanligt och sen fick läkarstudenten känna på min mage en stund för att se om han kunde lokalisera hur bebisen låg. Barnmorskan kände därefter och konstaterade att han hade rätt i sina gissningar samt att bebis nu ligger låångt ner med huvudet och är fixerad.
Ctg kopplades på och trots att bebis blivit klämd och flyttad på under säkert 20minuter så ville det inte röra på sig. Fick prova att lägga mig på sidan men det gav ingen effekt, även fast man ser att hjärtat slår på bebisen så är det inte bra om hjärtljuden ligger på samma slag hela tiden utan man vill se lite aktivitet hos barnet och det betyder inte innebära att den ska ha rally där inne men att den ska vara lite aktiv helt enkelt. Inte avsvimmad eller hur jag ska förklara det. Hur som helst så tyckte barnmorksan att nu var det dags att få fart på liten så hon fick ett tag om stackarns nacke och ruskade om, hela magen guppade och bebis blev nog lite sur och gav ifrån sig ett par ordentliga buffar o därefter blev aktiviteten bättre vilket resulterade i att kurvan blev färdig.
Därefter fick vi träffa läkaren som berättade att förra veckans provsvar såg bra ut, det hade inte stigit och så fick jag en ny tid till nästa vecka och då ska vi disskutera igångsättning. Hjälp vad verkligt allt blev helt plötsligt. Snart snart snart har vi en liiiiten bebis hos oss igen. :)
Fick göra ett tillväxt ultraljud också bara för säkerhetsskull och där såg också allt bra ut. Bebis väger nu ca 2500gr! :)

Påvägen hem letade vi upp en leksaksaffär som jag nu inte minns namnet på. De hade rea på en trehjuling och eftersom vi tänkt ge Majja det i 2-års present tyckte vi det var perfekt. Dumt nog hade det blivit förseningar i leveransen och cyklarna kommer inte in förrän i mitten av april. Typiskt. Men men.

Hem, hämtade en jätteglad Majja på dagis som knappt ville gå hem. De var bara 4 barn idag, 10 av 14 barn är sjuka! innebar en lugn dag för fröken vilket jag tror hon njuter av. Mer yta att leka på och mer uppmärksamhet och större möjligheter att göra sånt som egentligen inte går att göra när det är ytterligare 10 små barn på plats.

nu sover hon gott och jag ska *blä* betala räkningar.

Imorse skrattade jag föresten gott åt henne (ja under eftermiddagen och kvällen också, men första skrattet kom imorse). Tvättade igår och när jag vaknar på morgonen brukar ja slänga på mig ett par mjukisbyxor och en tröja innan dusch. Orkade dock inte leta efter mina byxor i tvätthögen imorse så tog Mats varav Majja blev helt förskräkt och sa
"Neej, pappan!"
- ja men jag lånar bara pappas byxor, det kan jag väl få?
"neej mamma, pappan"
sen hade hon fullt sjå med att dra av mig byxorna och när hon väl lyckats sprang hon iväg och kom dragandes med ett par av sina byxor
"Majja ysa, dääär mamma!"
-ska jag låna dina byxor istället?
"jaa"
blev att morgonrocken åkte på istället men jag skrattade gott åt henne. Så liten o så bestämmd, full med tankar och ideér. Gulle!

Onödigt vetande men detta var inlägg 100 i bloggen :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sötis! Snacka om att de är bestämda de små! Tänker på dig i allt du måste gå igenom vännen! Men nu är det inte länge kvar!! :-o Många kramar

Anonym sa...

Ja grattis till det 100and inlägget då! =) Kul ju. Jag har ingen koll på hur många inlägg jag skrivit faktiskt!
Jaha så redan nästa vecka så har du en bebis i famnen då? Gulligt.
Förlåt att jag inte svarade på msn igår elle när det var. Var inte hemma å såg det sent sen.....

Kram