tisdag 17 mars 2009

ny kontroll och 40-års kalas

Nyss hemkommen från Uppsala.
Ny kontroll idag igen ju.
Provsvaren såg någpt bättre ut och värdena hade sjunkigt. Ctg´n gick snabbt idag, bara 10minuter vilket tydde på att bebis mådde bra.
Efter en stunds väntan fick vi (min snälla mormor var med som sällskap idag också) träffa läkaren. Ringde in igår när jag var nära ett totalt sammanbrott pga all oro och allt kliande och fick prata med samma läkare då vilket var skönt. Då visste hon ju nämligen lite mer än o bara se efter vad som står i mina papper.
Läkaren var jättetrevlig och hon svarade ärligt på de frågor jag hade utan att tassa på tå runt i kring dom som de andra vi träffat gjort.
Men läget är som läget är. Jag behandlas pga att bebis mår dåligt. Jag själv kommer inte få några men av detta och all koll som hålls på mig är just för att man måste se hur bebis mår.
Att ta ut bebis nu på "konstgjord" väg medför tydligen lika mycket risker som det är för den att stanna kvar i magen just nu. Ska man kolla statistik så mår den bättre i magen nu än vad den skulle göra om man skulle sätta igång förlossningen. Beror på nå hormoner tydligen. Skulle förlossningen starta av sig självt nu skulle bebis få stresshormoner o nå andra hormoner naturligt av mig och klara sig bra utanför magen. Skulle jag däremot sättas igång nu skulle den gå miste om dessa hormoner och antagligen behöva spendera någon vecka i kuvös.
Vi ska nu ta en dag i taget, se hur de nya provsvaren ser ut och utgå därifrån.
Kliandet går inte att göra något åt, bara att ta en dag i taget där också tydligen. Proppa i mig tavegyl tabletter som jag bara sover av, sova och ta nya. Suck.
Det här är skitjobbigt.

Nu ska jag gå på 40-år kalas! Bra mycket trevligare!!
Majjas förskola fyller 40 år och är därmed Märstas (kommunens?) äldsta kvarvarande förskola.
Får se om jag kan uppdatera lite senare också.

4 kommentarer:

Anonym sa...

40-års kalas låter ju spännande :) Kan tänka mig att det är rätt jobbigt just... men de är ju som du säger, bara att härda ut. När bebis kommer ut sen frisk och glad kommer du glömma allt kiande snabbt! Tänker på er här nere. Kommer upp på torsdag! kram kram

Anonym sa...

Fy va tråkigt det där låter. Jag håller verkligen tummarna för dig. Jag hade verkligen dött av oro om jag hade varit i dina kläder! Men skönt i alla fall att du fick en bra läkare som behandlade dig bra =)
Du är i mina tankar, kollar din blogg flera gånger om dagen faktiskt för att ´se om du uppdaterat.
Ha det så kul på kalaset! =)
Kram kram

Anonym sa...

Bra att du fick träffa samma läkare, och att hon verkligen svarade på dina frågor.
Tänkte komma till Tallholma, men det bidde inte så...
Var det många som kom?
Var det kul?

Pok
Lisa

Anonym sa...

herregud, stackare, vilken oro du måste känna....men det är ju skönt att de har så bra koll på dig och bebis, iaf. =) Kram