torsdag 12 mars 2009

vad säger skrocken?

Idag var vi in till Uppsala igen, kollade hur barnet mådde med hjälp av ctg vilket tog en väldigt lång tid idag. Jag som trodde att de ställde in maskinen på 20min eftersom det e så länge jag brukar ligga blev förvånad när klockan bara tickade på. Tydligen sov bebisen där inne o det var maskinen inte nöjd med så den bestämmer när man e färdig beroende på hur mycket hjärtljuden pendlar. Idag låg dom mellan 128slag/minut och 160 slag/minut. Mestadels runt 145 slag/minut. Spännande om man ska gå på skrocken.
Vad är det som sägs?

Hjärtljud över 140 = tjej o under 140 = kille
pigmentrand på magen = kille
illamående = tjej
mer då?
Det är roligt o spännande att gissa sig fram hela tiden. Speciellt eftersom vi inte vet könet på bebis (vi vill inte veta innan det är ute).

Därefter hade vi lite grejjer o fixa men det blev inge av det. Ska försöka igen i mitten av nästa vecka så får vi se hur det går då.

Majja är för söt, eftersom hon är sjuk (hostar o snorar men det är mycket bättre) fick hon följa med till sjukhuset idag. Majja är inte ute efter klistermärken o liknande när vi är hos läkaren, nej hon vill ha plåster. O hon har lärt sig att det finns på provtagningsvagnen. Dit gick hon fram det första hon gjorde och började peka o ha sig. När plåstret väl satt på armen var hon supernöjd och visade varenda barnmorska/läkare/patient hon kunde att honminsann hade plåster. Som vanligt har hon gjort succe och har flera gånger idag fått höra att "du måste ju vara de sötaste jag någonsinn sett" "jaa" svarar hon med ett leende och skuttar vidare. :)

Lärt sig säga mormor har hon gjort också. Så när vi kom hem idag hämtade hon telefonen, kom fram med den till mig och sa "mormor, mormor" då mormor jobbade fick vi ta det näst närmaste i mormorsledet o ringde istället gammelmormor. Majja var nöjd o glad och pratade glatt på för full amuggar i 5minuter innan hon sa hej då och lämnade ifrån sig luren. :)

Nu sover hon sen dryga timmen tillbaka, trött idag, och jag ska bänka mig framför tv´n.

Sov gott!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har jag läst och läst, men hade ju förväntat mig nå spännande... kanske de där grejjerna ni skulle fixa ;) men är riktigt skoj att läsa om era äventyr. Kan tänka mig att majja är populär. Verkar ju som att bebis mår efter omständigheterna :) Ha de fint! kram kram

Anonym sa...

Va jobbigt att inte få riktiga svar av läkaren...Hum Stackare! Men jag hoppas verkligen att allt kommer att gå bra! Håller tummarna för dig.
Ja roligt det var det du skrivit om skrocken, då borde jag rent logiskt ha en tjej i min mage. SÅ Som jag mått å MÅR för den delen!=)

Jag sa...

Hjärtljuden stämde inte på Robin. INte heller pigmentranden. Eller illamåendet. :-) Så roligt att majja är så charmerande och söt, man spricker ju av stolthet som förälder. =)