torsdag 9 juli 2009

blöt kotte och torr kotte

Vilken utflyktsvecka!

I måndags åkte vi med Marcia, Maja och Klara till Sigtuna för att mata ankorna. Tjejjerna var så söta där de gick hand i hand längs stora gatan :)



I tisdags hade vi absolut ingenting att göra. Vi gick varandra på nerverna här hemma så trots tråkväder bestämde vi oss för att vi skulle ut. Majja hade ritat och bestämde att det var en teckning till mormor. För att hon skulle kunna ge mormor teckningen medan hon fortfarande kom ihåg vem som skulle ha den tog vi tåget till Rosersberg och besökte mormor på jobbet. Spännande! Vi stannade kvar och fikade o lunchade med henne innan vi tog tåget hem.


Veckans väder har inte varit det bästa överhuvudtaget. Men igår började det i alla fall med torr kotte för att sen bli extremt våt kotte för att avslutningsvis bli torr kotte med pölar på backen. Undrar ni vad jag snackar om?
Jo, så här var det.
Vi och Marcia med barn satte oss på tåget till Ulriksdal, väl framme där tog vi en promenad bort till Mulle Meck lekparken. Jag har aldrig läst eller sett något om Mulle Meck och visste väl egentligen inte vem han var mer än att jag gissade att det var nå liknande med byggare Bob. Väl framme vid lekparken möts man av en stor figur som var Mulle Meck och hans hund Buffa (?). Lekparken var fantastiskt fin med allt möjligt spännande att upptäcka. Allt inom lås och bom, utomhus och gratis :)
Dagen började som sagt soligt (torr kotte) och då var det visst fler än vi som tyckte det var en bra idé att besöka parken. Där var smockat med barn som sprang än hit o än dit. Pust! Med kameran runt halsen, Kajsa hängandes på armen (hade ju gjort det stora misstaget att glömma babybjörnen hemma), plånboken nermosad i ena fickan och Majja springandes framför mig ropandes "kom kom mamma!" började vi utforska parken. Insåg dock rätt snabbt att det var alldeles för mycket folk för att våra små tjejjor skulle uppskatta parken på ett bra sätt och dessutom var det lunchtid. Vi gick runt en stund för att leta efter något ställe att äta på och det slutade med grillen. Kebabtallrik blev alltså lunchen för mig. Medan vi satt och åt fullkomligt öppnade sig himlen. Majjorna var trötta och började gnälla, Kajsa började av någon anledning gråta, Klara var ledsen och både jag o Marcia kände att "näe, vad är detta?! Det här gör vi aldrig mer om!!" Men regnet upphörde (45min senare) liksom gnällMajjornas klagosång och då himlen verkligen öppnat sig och regnet fullkomligen öste ner (blöt kotte) var nu parken tom på folk. Vi lät tjejjerna leka lite till och nu då det inte var kaos där tog båda två för sig och tyckte allt var jättespännande och roligt. Majja åkte blandannat en rutschkana som blivit aningens för hal i regnet och det slutade med att hon flög av i slutet och landade liggandes mitt i en stor ler/vattenpöl. Stackars barn! Men oj vad rolig hon såg ut! Kunde inte hålla mig för skratt alls utan stod och skrattade medan det svarta vattnet droppade från henne. Som tur var så hade Mats jobbat i närheten och gjorde paus i lekparken. Majja fick leka iförd enbart blöja en stund och sen åkte en av Mats t-shirtar han hade i lastbilen på.
Vi lekte väl ungefär en timme innan vi bestämde oss för att börja gå mot tåget igen. Alla barnen somnade skönt i vagnen. Småtjejjorna vaknade på tåget hem och de stora vaknade när vi var framme i Märsta igen. Både jag och Marcia var glada över att vi stanna kvar där efter lunchen och fick uppleva allt annat än kaoset vi hade under lunchen. Vi avslutade med att säga att vi gärna gjorde om utflykten igen innan vi skildes åt. :)
Parken var verkligen fantastisk. Det måste ha kostat multum att bygga upp den men oj vad uppskattad den måste vara. Det fanns ett litet bibliotek inte större än en friggebod där man kunde låna böcker för att läsa under sitt besök i parken eller för hemlåning. De hade sagoläsning varje dag klockan 11 och allting var jättetrevligt upplagt.
Vi lånade en bok och efter att ha läst den förstod jag lite mer vad alla de små husen var. Hela lekparken var verkligen uppbyggd efter Mulles sagor. Där fanns en verkstad med en bil i du kunde mecka med, det fanns små hus att klättra in i och åka rutschkana ner för, det fanns ett rymdskepp, en labyrint, en lastbil, gungor, sandlåda, gungbräda, linbana, klättermöjligheter, pilla/vända/vrida på grejjer. Motoriken övades flitigt under lekstunden. Jag kan verkligen rekommendera alla att åka dit! Går inte att beskriva med ord hur allt såg ut och korten jag tog är inte heller riktigt rättvisa.



Mulle Meck och Majja

som sagt, vädret var en blandning av torr kotte och våt kotte


en liten del av parken


små visdomsord på skyltar utsatt lite här och var i gräset.


"Lilla Maja,- titta! vatten!
Jaa Majjsan, hoppa!"



Majja i lastbilen.
(lägg märke till den svarta blöjan, så såg hela ungen ut :) )



trött efter dagens äventyr, så här skönt sov stora liten påvägen hem.



Idag har regnet öst ner hela dagen. Så trist! Jag och barnen satte oss på bussen och åkte mot Eurostop. Behövde köpa lite mer blöjor och en ny regnjacka då min gjort sitt. Hittade en ny bikini till mig och två par mjukisbyxor till Majja på Lindexrean innan jag gick på regnjackedax. In på stadium, tog svängen förbi barnkläderna innan jag skulle ner till regnkläderna för o se om de hade nå kul på rean där. Hittade inget jag tänkt titta på men däremot fanns ett par regnjackor på en snurra i barnstorlek. De såg stora ut så jag provade. Jackan satt jättebra! Och priset för en everest regnjacka var också bra,- 199:-
Tog med mig jackan och gick ner till vuxenavdelningen för utekläder och där kostade samma lika jacka i andra storlekar 400:- mer! Det är ju inte klokt!
Jag köpte barnjackan och är supernöjd, regnet bara rinner av den, man blir inte varm och klibbig och den är skön!

Sen åkte vi hem. Majja sov middag och efter en timme väckte jag henne, satte på henne ytterkläderna, ner i vagnen och svisch bort till bussen mot Sigtuna. Vi hälsade på en familj vars barn jag tidigare passat. Var riktigt trevligt och det var jätteroligt att träffa barnen igen. :)
Måste vi göra om snart.

Nu ska jag tömma kameran, lägga upp ett par bilder o sen sova.

Imorrn väntar huvudstaden.

Godnatt.

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Vilka härliga bilder.
Mulle Meck parken är bra, synd bara att det är så mycket folk.

Ibland kan man fynda på barnavdelningen :-)

Hoppas ni får en trevlig dag imorgon och lite bättre väder.

Jag sa...

wow vilken park!!!!! synd man bor så långt borta, bara!

Lisa sa...

oj, vad ni har hittat på saker...
Dit måste jag få följa med någon gång...
Saknar mina två systerdöttrar!
Imorgon ska vi fiska och sen bär det av till Furuvik.
Pok
Lisa