söndag 6 september 2009

vaccinera dig!

Har precis tittat på Agenda på svt 2. Det handlade om svininfluensan.
Jag ljuger om jag säger att ja inte är det minsta orolig. För de allra flesta är det som en vanlig influensa men för fåtalet blir det riktigt illa. Ingen kan säga för vem det ska gå illa, det kan vara för dig eller för mig eller för någon av våra nära och kära.
I riskguppen ligger bland annat människor under 2år, dvs mitt yngsta barn. Människor med bland annat astma, dvs min sambo. Människor som har eller nyligen behandlats för cancer, dvs min farfar osv osv.
Min äldsta dotter är 2år och snart tre månader. Hon får inte vaccinera sig och löper större risk att få influensan och det ger stor risk att lillasyster på snart 5 månader får den och hon ligger somsagt i riskgruppen för o bli riktigt dålig.

Alla som tvivlar på att vaccinera sig, tänk till en gång extra.
Du kanske inte ligger i riskzonen men någon i din närhet kanske gör det. Jag vill kunna åka buss utan att riskera att mitt barn ska bli allvarligt sjuk pga att du är egoistisk.
Klart man kan bli sjuk trots vaccination och klart att mina barn kanse inte blir allvarligt sjuka men både jag, min sambo, mina barn, min mamma/pappa/syster/mormor/farfar osv osv KAN KANSKE bli det. Precis som du.


VACCINERA DIG!

3 kommentarer:

Tezz sa...

BRA skrivet=)

Är oxå orolig, min yngsta bla får inte heller vaccinera sig=(
Skitjobbigt...

Tänk på ERA medmänniskor.
Vaccination är inte bara för er egen skull!

Kram och ha en bra dag=)

Jag sa...

jag är lika orolig över flunsan som över biverkningarna av detta nya vaccin.....

Lisa sa...

Bra skrivet, jag ska vaccintera mig!
Jag skulle ha sett det där programmet, men misssade det...
Hade varit intressant att se.
Pok