tisdag 17 november 2009

bussar o vagnar

hm, ska jag ta dubbelvagnen eller singelvagnen idag?
Hm, Majja orkar gå till bussen, jag vill inte att hon ska sova och hon kommer orka gå när vi väl är framme. Dessutom blir det trångt på bussen och jag kan varken vara säker på att vi eller andra får välbehövd plats.
Vi tar singelvagnen!

varför varför varför kan inte alla tänka såhär eller liknande då de ska åka buss? Många tänker till men det finns alltid något spånhuvud som är för lat eller för snål för att låta barnen gå.
Jag blir så irriterad på idioter som tvingar ner sina barn på 4, 5, 6 eller tom 7år i en liten vagn som barnet alldeles uppenbarligen är för stotr för då huvudet är helt ovanför ryggen på vagnen och "luvan" inte går att fälla upp samtidigt som barnen antingen nöter på skorna eller jobbar på magmusklerna då benen är alldeles för långa för att rymmas på fotstödet.
Den här veckan har jag och barnen åkt buss 4ggr. Alla gånger har det funnits ett spånhuvud me. Det har varit så gptt som fullt på vagnplatserna men nog 17 ska dom tvinga in sin vagn genom att attackera våra andras vagnar genom att gång på gång köra in i dem. När dom blir tillsagda att deras vagn inte får rum utan de får vänta på nästa försöker de ett par ggr till genom att lyfta och pressa sina vagnar emellan våra andras hjul. Ibland har det fungerat ibland inte.

Eller dom som tar sista platsen på bussen, lyfter ur 6åringen, ger denne en matkasse o säger till denne att gå och sätta sig samtidigt som dom flinar lite åt mamman med den lilla bebisen i vagnen som får vänta på nästa buss. ARG!!!!!!!!!!

Sålänge det inte finns speciella skäl till att ett stort barn (4 o uppåt) bör åka vagn borde dessa föräldrar inte få åka gratis. Det är ju antagligen därför de beter sig som de gör.

Tänk till lite!

4 kommentarer:

Lina sa...

Mycket klokt inlägg! Nu åker vi sällan buss, men what? Åker den vuxna gratis bara för att man har barnvagn? (Eller har jag helt missuppfattat?)

Hoppas hur som helst ni får en bra dag idag! kram

Jag sa...

vi har aldrig såna problem här nere tror jag, men det är ju alldeles förjävligt att folk beter sig så! Skäms på om!

Baloo sa...

HAHA jo visst kan de va ett äventyr att åka buss :) bilen är ett riktigt guldkorn ibland. Oftast är det ju faktiskt rätt smidigt att åka buss också. Hoppas att barnen mår bättre! kram

Lina sa...

Åh, förstår din frustration i så fall! Och hur kul kan det egentligen vara för barnen som är så gamla - att tvingas ner i en trång vagn! GALET!

Hoppas du har en mysig fredagskväll! kram