onsdag 27 januari 2010

Barn att vara stolta över

Jag har barn att vara stolta över!
Idag var det dagen som jag och Mats inte längtat efter för Majjas skull. Dagen hon skulle in till Astrid Lindgrens för att återigen röntga urinblåsa och njurar men denna gången skulle en kateter föras upp, urinblåsan fyllas med kontrastvätska, hon skulle kissa på ett bord samtidigt som en massa bilder skulle tas och den bedövningen hon skulle få var dubbel dos alvedon två timmar före besöket. Jippi.

Resan in till Astrid Lindgren började med tågkaos. Vi insåg rätt snabbt att om vi ska invänta pendeln som kanske kommer om en halvtimme (för det var så det lät, kanske...) så skulle vi missa vår buss och antagligen komma försent till ks. Trots att vi åkte 2timmar före utsatt tid och i vanliga fall tar resan knappa timmen.
Regionaltåget kom iaf så vi hoppade på det, var i stan på 20 min, vidare till en buss som sen tog oss till ks och astrid lindgren.
Fick komma in på röntgen en kvart FÖRE utsatt tid (hur ofta händer det hos läkaren?!). Dom bad Majja kissa men icke, hon var inte kissnödig. Jag bytte om på henne till en tröja som det inte gjorde något om den blev blöt och sen börjades det. Tvätta och på med en bedövningsgel (tur att det fanns lite mer att tillgå än alvedon), en hinna upptäcktes som det behövdes ta hål på, av med gelen, tvätta, på med annan gel, vänta, tvätta rent, på med gamla gelen igen, pilla bort hinnan *aj*, i med katetern *aj*, in med kontrast, kissa på bordet *absolut inte*, kissa på toaletten, snabbt upp på bordet, röntgas, klart!
a typ :) alltihop tog 1½ timme och Majja gjorde precis så som läkarna sa hela tiden trots att det gjorde ont då hinnan togs och trots att gelen tydligen kunde svida rejält då katetern fördes in. Hon låg där som en groda med tårarna rinnandes ner för kinderna samtidigt som tre personer höll på med henne, inte en enda gång försökte hon spjärna emot eller gå ner från bordet eller bara säga nej. Duktiga duktiga tjej.
Vad dom såg så såg allt bra ut och fröken har förhoppningsvis bara en "festblåsa". Men utredningen skulle fortgå för att hålal sig närmare 22timmar är inte okej.

När vi var klara på ks åkte vi till sollentuna cetrum där leksaksaffären stod i fokus. Vi kom därifrån med ett kubpussel till damen. Från två år stod det men till o med jag tyckte det var ganska svårt när vi väl kom hem och skulle bygga det. :o/
aja vi får träna tillsammans. :)

Under kvällen har hn tydligen haft lite ont för hon har ett par ggr sagt att hon måste kissa men vägrar när pottan/toaletten närmar sig. Hoppas det släppt till imorgon, redan nu har hon inte kissat på 8h sen ska ju hela natten på det... suck...


Kajsa är en solstråle! Alltid lugn och glad och nöjd med sin tillvaro.
Förutom då det det vankas mat. Kommer maten inte tillräckligt snabbt in i munnen får man minsann höra det. haha.
Hon fortsätter krypträna men har fortfarande inte riktigt kommit på knepet.
Hon älskar sin syster mer än något annat och skiner upp som en sol såfort Majja närmar sig eller leker med henne.

Underbara ungar.

Nu på eftermiddagen/kvällen har mitt tålamod inte varit det bästa då jag har ont i huvudet och är TRÖTT (vad gör jag här?) men jag skulle aldrig vilja byta ut en sekund av mitt liv med mina barn.

Godnatt.

2 kommentarer:

Jag sa...

ja, det var verkligen duktigt av majja!!! shit, vilken pärs! nellie hade råvägrat precis allt! :-D

Cecilia sa...

Kolla in min blogg: Du har fått en award av mig.