lördag 20 mars 2010

Fjärilshuset




Idag var det lördag och fint väder o jag var på "hitta på humör". Det slutade med att vi gjorde en utflykt till Fjärilshuset i Hagaparken.
Majja var riktigt laddad hela vägen och såg så mycket fram emot att titta på fjärilarna. Hon hade tidigare fått välja på om vi skulle åka till Fjärilshuset eller till Aquaria och titta på fiskarna och hon valde då det första.

Allt var frid och fröjd då vi stod och tittade på fiskarna som man kunde klappa och som kom och naffsade en lite i fingrarna om man inte passade sig. Kajsa tyckte dte var jätteroligt och att det kittlade i fingrarna när de kom och smakade på hennes små plaskande händer. Majja tycktre det var lite läskigt men ändå spännande. Hon stoppade inte ner händerna i vattnet.

Sen gick vi vidare in till fjärilarna. Det första som hände var att de kom en stor, jättefin blå fjäril flygandes precis bredvid Majja. Hon fick panik och grät hysteriskt. Därefter sa hon ungefär var femte sekund. "Jag vill inte vara här, gå härifrån. Det är läskigt" Hon höll ett hårt tag runt antingen min eller Mats hals medan vi fortsatte rundvandringen. Efter ett tag slappnade hon av någonlunda men uppskattade inte alla blommor och blad som snuddade henne då och då eller fjärilarna som plötsligt flög förbi.

När det var dags att gå ville hon inte det heller så lite spännande var det nog ändå men det var inga problem att klä på henne heller. Vi får göra ett nytt försök i höst kanske? och nu hålla tummarna för att sommaren går bra så att förra årets blom och krypskräck inte återinfinner sig. :)

Mamman och hennes tjejjor.


det fanns mycket fina blommor att titta på.



Kajsa tyckte allt var spännande och var på ett strålande humör, - som alltid. :)

Förutom fjärilar och fiskar fanns det även papegojor att titta på.


Majja fick fina lockar i värmen...


... men tyckte inte att besöket bland fjärilarna uppfyllde hennes förväntningar...

3 kommentarer:

Helena sa...

Ja ibland blir det bara inte som man hade tänkt sig. Jag förstår henne, var likadan när jag va liten. Ni får prova akvariumet nästa gång där djuren håller sig på behörigt avstånd.

Baloo sa...

haha stackars, stackars majjan. Fjärilar är faktiskt inte världens roligaste djur, lite äckliga tycker jag också. Tur att en av brudarna uppskattade besöket iaf :)

Teresa / TUMADRE sa...

Jasså :-) Jag ser Alice skymta lite grann på bilden där Majja har fått fina lockar... Hm, jag hann nog inte reflektera särskilt mycket just vid papegojorna för då hade Antonio precis slagit i huvudet och var jätteledsen. Phu, vad svettigt det var därinne! :-)