tisdag 23 mars 2010

funderingar

Nu börjar jag få nog av sjukdomar och det inte bara våra egna. Man kan inte hjälpa att man blir sjuk så det är jag inte irriterad på, men saker runt i kring.
Majja har tre pedagoger på sin avdelning på förskolan, den ena är nyopererad och kan därför inte jobba, den andra har fått någon läskig sjukdom och kan därför inte jobba. Självklart ska dom vara hemma och ta hand om sig själva! Den tredje blev förra veckan sjuk hon också varpå det inte fanns någon ordinarie personal på avdelningen. Inget som kan hjälpas, alla blir ibland sjuka.
Under tiden de sjukskrivna är hemma har det tillsats vikarier. Det är bra. Om vikarierna är bra.
Den ena verkar jättetrevlig men kan varken prata eller förstå svenska tillräckligt bra för att vare sig jag eller Majja riktigt ska förstå henne och hon förstå oss. Den andra som är nu har jag bara sagt hej åt, tjejjen som var innan henne var helskumm och hälsade inte ens. Då alla ordinarie var borta förra veckan fick Majja vara ledig. I går var det då dags att gå till dagis igen. Berättade detta för henne på söndagkväll och fortsatte förbereda henne. Hon ville inte gå. Slutade i en lämning med hysteriskt gråt, men iaf till ordinarie personal. Idag vaknade hon, väckte mig o det första hon frågade var om hon skulle till dagis idag. Jag svarade ja eftersom så var fallet och det resulterar i att hon storgråter samtidigt som hon säger att hon inte vill gå, snälla mamma, nej!
Åh vad det är jobbigt att stå fast vid vad man sagt i ett sånt läge. Jag VET att hon har roligt och mår bra av dagis då hon väl är där men just nu tror jag inte hon känner sig helt trygg och lämningarna är jättejobbiga!
Men ska hon vara hemma tills en till eller alla tre ordinarie är på plats igen tyckts det få vänta länge tyvärr. Samtidigt som jag vill ha tillbaka dom (tycker dom är kanon) så vill jag ju inte att dom ska komma innan dom mår bra igen.
Imorse då jag lämnade´var ordinarie och hjälpte till på en annan avdelning!!! Hur kan man skicka iväg en ordinarie istället för en vikarie för att hjälpa till på en annan avdelning där vår ordinarie ändå ses som en vikarie för deras barn? Då det är så ont om folk. Hade inte alls reagerat på om vi haft två ordinarie och en vikarie att då en ordinarie gått iväg och en stannat.
Fick alltså lämna en hysteriskt ledsen tjej idag med till två okända människor och vara nöjd med det. SUCK!
Hoppas det snart blir bättre och att Majja kommer in i dagis igen.


En annan grej som jag reagerade på idag var synen på folk.
Vi hade varit upp eoch lekt på barnens djungel tillsammans med Tilda, hennes pappa och bror. Johanna och Jonas. (mycket trevligt och roligt, jag har nog lekt och hoppat minst lika mkt, om inte mer än barnen och det känns i kroppen!) Kommer tillbaka med bussen varpå en man stoppar en kvinna framför oss, så tokigt att vi inte kom förbi med vagnen så vi står tålmodigt och väntar. Hör ju då deras samtal.

Mannen frågade kvinnan om vilken buss han skulle ta upp till Arlanda varpå kvinnan svarar, hon frågar sen vilken terminal han ska av vid för att kunna hjälpa honom så mycket som möjligt. Han blir glad över svaret och tackar så mycket varpå kvinnan ger honom sin biljett. Han ler, tar emot biljetten men försöker sen ge tillbaka den och säger att han köper sin egen biljett så slipper hon ge bort sin. Det var ju trots allt ett par stämplar kvar på remsan.
Nu till det jag reagerade på.
Kvinnan säger,
"äsch! jag är muslim, du är muslim, muslimer ska hålla ihop. Jag hjälper gärna andra muslimer! Ta biljetten och tänk på oss muslimer emellan" Han tar hennes hand och tackar så mycket och skyndar sen förbi oss.

Mig spelar det väl ingen roll om hon gav bort sin biljett eller inte till den okända mannen men varför tycker "folk" att svenskar är rasistiska om samtalet hade gått till på ett annat sätt? om varje "muslim" hade bytts ut mot "svensk" och någon tjuvlyssnat hade det väl ändå fått någon kommentar om att det var rasistiskt? 
Eller är det jag som är fördomsfull?
Tänker tex tillbaka på min högstadietid då vi plötsligt inte längre fick sjunga svenska nationalsången på skolavslutning och nationaldag för det kunde uppfattas rasistiskt. Vi fick inte bära svenska flaggan på våra kläder men det var helt okej med vilken annan flagga som helst på kläderna vilket innebar att dom från exempelvis turkiet fick ha den turkiska flaggan på sina kläder. Varför var detta inte rasistiskt? Allt blir väl vad man gör det till? Likväl som flaggan kan bäras som en symbol för landet kan den ju också bäras och visas på fel sätt men varför dra alla över en kam?

Näe nu får det vara nog svamlat.

Dagen har i det stora hela varit bra. Var jätteroligt att umgås med Tildas nästan kompletta familj, samt Johanna och Jonas på eftermiddagen och förmiddagen spenderades på öppna förskolan vilket också det var mycket trevligt. Kommer nog faktiskt sakna att inte kunna gå dit sen i sommar och då man väl börjar jobba.

Nu ska jag krypa ner i sängen. Det är slitsamt att hoppa hoppborg!

1 kommentar:

Baloo sa...

usch va jobbigt de låter, även för mig som inte ens har nån liten att lämna bort. Tur att min lilla får va hos "farmor och farfar". Stackars Majja men tur att hon har en sån bra mamma som faktiskt står fast vid beslutet att gå till dagis iaf, BRA! Det som inte dödar, de härdar :P Imorgon ska ja gå på teater :) ha de