lördag 29 maj 2010

Bengtzing, cirkus, middag, meandi, skor

Idag har vi haft en dag full av äventyr!
Tycker om helger där det händer saker, speciellt då det är som idag, dåligt väder.
Uppe på Eurostop hade dom idag Barnens dag vilket innebar att där fanns en trollkarl som gick runt på centrumet och trollade lite varstans. Det var ansiktsmålning och en kvinna som gjorde ballongfigurer.
Klockan tolv var det även ett uppträdande och singelsignering med Linda Bengtzing och Velvet. Jag jobbade för sigtunabygden och fick mig en intervju med dem båda. Nu ska jag bara lyckas skriva ihop en artikel om det hela. Tjejerna var jättetrevliga och gjorde ett bra framträdande trots att dom bara sjöng en låt var somt den gemensamma singeln Victorius.


Majja och Kajsa var med uppe på Eurostop och medan jag jobbade fick dom en varsinn ballongfigur, Majja en fin STOR blomma och Kajsa en liten nyckelpiga. Majja fick sig även en ansiktsmålning iform av en liten blomma på kinden.


Kläderna Majja har på sig är vinsten som det står om lite längre ner...


Då jobbet på plats var slutfört for vi hem för att låta Majja sova middag för en gång skull, det händer ju aldrig nuförtiden att jag lägger henne för att sova på dagen. Men, idag var det en speciell dag med många roliga händelser!
Vi lämnade Kajsa hos mormor och morfar och sen lånade vi deras bil som tog oss till Sigtuna och Brännbo där vi skulle gå på.... CIRKUS!!! Cirkus Maximum. åh vad roligt det var! det var nog en sisodär 20år sen jag var på cirkus! (herregud! jag är gammal, kan man prata om för 20år sen är man gammal...!)
Majja var jätteförväntansfull och glad och gick och pratade och småfnittrade hela vägen ner till cirkustältet.
Vi lyckades med konststycket att komma bakifrån på nå vänster och det var inte bara att gå runt tältet, nej nej, det var avspärrat runt ett stort område, gick inte ens o smita in, så vi fick gå runt, genom vattenpölar och buskar, över ett dike och förbi en stor sandhög innan vi hade kommit rätt. Det positiva med felvägen var att vi i lugn och ro kunde gå där och se alla djuren i förväg! Elefanterna stod en 20meter bort, kamelerna var precis vid staketet och likaså hästarna. Sjölejonen plaskade runt och lekte med en boll i en bassäng :) Inte ofta man har chansen till backstage sådär :)
Väl rätt köpte vi en biljett till Majja, jag hade fått en biljett av pappa som han fått via jobbet, TACK SNÄLLA, det är inte billigt att gå på cirkus! Hjälp vilka priser de tar ut!
Vi köade och när insläppet väl började fick vi jättebra platser på parketten. Barn under tre år var tanken att man skulle ha i knät men då Lorinne med mamma och pappa skulle komma och vi höll ett par platser till dom slutade det tillsist med att även Majja hade en egen stol.
Hon älskade cirkusen, tyckte det var superspännande och knasigt! Då pausen närmade sig började det bli lite jobbigt att sitta still och likaså mot slutet men hon verkligen älskade det. Var så härligt att se de där små bruna, spärras upp och glittra av förtjusning.
Kunde inte hålla mig för skratt ett par gånger då hon kommenterade vad som hände, ena gången var då två clowner uppträdde. Den ena skulle skjuta sönder en tallrik och den andre skojade med tallriken hela tiden. På slutet gick tallriken tillsist sönder men inte på sättet clown 1 ville. Majja blev bekymmrad och tyckte, "Men mamma! så får man inte göra! Titta nu, tallriken gick sönder!"
När sjölejonen kom ut tyckte hon det var jättespännande och satt och tittade riktigt koncentrerat, plötsligt börjar hon klappa mig på kinden och säger "mamma, dom har badat...."
"jaa, det har dom. Det var ju som som simmade i bassängen förut då vi gick förbi" svarar jag
"mmm" säger Majja och lägger till "men dom har glömt torka sig!"
Finaste älsklingsMajjan!
Hur som helst var det en fantastisk föreställning! Där var jonglörer som var farligt duktiga, akrobater som var onaturligt starka, en kille och en tjej som gjorde massa LIVSFARLIGA konster flygandes i luften, var fler än en gång pubilken skrek till då man nästan trodde tjejen skulle flyga av. En annan kvinna och man bytte kläder hur många ggr som helst på bara sekunden och det var omöjligt att fatta hur något sådant kan gå till. Det var otroligt duktiga djur, hästar, sjölejon, någon form av kor, kameler, lamor och elefanter o jaa, en hel del till.
Och det luktade barndomsminnen i cirkustältet och jaa, allt var jättemysigt!













Väl hemma igen sen skjutsade vi mamma och pappa till Johan och Emma där det är inflyttningsfest idag oc sen förflyttade jag mig tillbaka till Ceresgatan där bilen lämnades och jag prommenerade bort till Camilla för 25års middag och fest. Bjöds på gott grillat kött med klyftpotatis, egengjord chilisås, sallad, vitlöksbröd och grillad paprika. Mums!
Blev en tidig kväll för mig då jag ju måste lyckas skriva ihop en artikel också, ialla falle tt första utkast medan jag har allt relativt färskt i huvudet om hur det var. Lättare då.

Imorgon är det morsdag och hur den dagen spenderas visar sig.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Igår var jag föresten tillsammans med Emma hemma hos Tessan på Meandi träff igen. Hon ska sluta som säljare och sålde ut sin kollektion till 30% rabatt samt att meandi hade rabatt på utvalda plagg också.
Självklart hade jag bestämmt mig för att INTE handla något innan vi gick dit och självklart handlar jag ändå. Blev ett par svarta tights/leggings till mig och ett hemligt paket till Majja.
Dessutom så vann jag! En lottdragning annordnades under kvällen och fick man sin lott dragen fick man välja ett paket ur en korg. Jag blev dragen som nummer tre och fick ett JÄTTEFINT paket innehållnades en tröja och ett par byxor i strl 110/116. Perfekt!!!


Tessan bjöd på ostbricka och hade en jättegod röra jag måste tipsa om. Jag som inte ens gillar ost åt hur mycket som helst av denna röra, supergott!
philadelphiaost blandat med hackad rödlök och en vitlöksklyfta. Så enkelt och supergott!

............................................................................................................................................................

Tänkte ju berätta för någon dag sen att vi var på Stinsen och köpte skor till Kajsa på Vincent. Hade världens flyt då dom hade 200:- rabatt på alla hela skor, så skorna Kajsa fick kostade 349:- istället för 549:- Bidde därmed två par. Ett par till nu och ett par till hösten. Skorna till nu är i strl 20 och är ljusrosa med vita blommor på. Jättesöta. Dom till hösten är precis likadana men vita istället för rosa.

Det är farligt dyrt med barnskor men jag skulle aldrig gå och köpa begagnade skor till mina tjejer, inte heller ska Kajsa få ärva Majja skor. Man har ju inte den blekaste om det är 1 eller tio barn innan mitt som gått i skorna innan.
Barnfötter är så otroligt känsliga då dom bara består av mjuk, böjlig brosk utan hålfot och helt utan leder. När barnet växer blir brosket ben sakta men säkert. Att då sätta på en begagnad redan ingådd sko kan skapa stora fotproblem i framtiden. Det vill ialla fall inte jag ha på mitt samvete. Har man inte råd med en ny sko (som verkligen inte behöver kosta flera hundra, bara att den inte är ingådd) så anser jag nog att man får prioritera lite annorlunda just då. Skopunkten har väl tex rätt billiga skor samt ta 3 betala för 2 erbjudande.
Men måste ju erkänna, Det finns ett undantag även för mig i denna kategori med att ärva eller icke ärva skor och det gäller dom stövlar Majja haft. De första stövlarna som fröken kanske hade 10ggr får Kajsa ärva för dom är knappast ingådda. Däremot får hon intr ärva tretorn stövlarna som användes flitigt i höstas, möjligen som extra men inte mer ändå.

aja nog med moralpredikningar,

Gondatt!

1 kommentar:

Baloo sa...

de blev ett långt inlägg, skoj :) Kul att majja tyckte cirkus va spännande! Låter som att ni haft en riktigt bra helg.