lördag 7 augusti 2010

Aquaria

Idag skulle det eventuellt komma lite regn mor eftermiddagen/kvällen och därinnan bara vara mulet men ändock hyffsat varmt.
Vi bestämmde oss för att ta tåget in till stan och gå på Aquaria vattenmuseéum.
Då vi sätter oss på tåget börjar det dugga och när vi kommer till Karlberg öser det ner, det hade lättat liiite då vi väl kom fram till stan och gick mot 47ans buss som skulle ta oss ut till Djurgårn.
Vi gick till Aquaria och fick köa ca 30min innan vi kom in. Barnvagn fick ej medtagas. (Lite jobbigt att inte få ta med den in, speciellt en dag som denna då jag hade den fullproppad. Även om det inte är hela världen om någon skulle sno ett regnset eller ett par stövlar så är det tillräckligt illa. Men men, folk var ärliga och vi misste ingenting :))
Hur som helst, vi lyckades komma lagom tills att det var matdags för hajarna och det har jag aldrig tidigare sett, spännade som 17 tyckte tjejerna och stod som klistrade vid det stora akvariet. Jag som trodde Kajsa mest skulle tycka det var roligt att springa lite fram och tillbaka blev positivt överraskad då hon var den av oss alla som var mest intresserad av allt och verkligen pekade och hade sig för att få bli uppflyft till de olika montrarna. :)

När vi tittat klart på Nemo och Doris fiskar, hajar och grodor, skölpaddor och åskoväder hoppade vi i regnkläderna igen och begav oss ut. Regnet stod som spön i backen och det var inte alls trevligt! Kajsa gillar inte att sitta under regnskydet i vagnen, man ser ju inget!
Vi var bekväma och tog bussen tillbaka till sergel igen. Tur att det gick hyffsat fort för fy vad varmt det var där inne! kvavt och varmt och jobbigt. Tyckte ett tag att det inte fanns någon luft alls.

Tog en snabb sväng på Lindex (men hittade inget) innan vi skulle börja resan hem igen.
Mssade precis pendeln och bestämmde oss för att ta uppsalatåget istället. Mats köpte biljetterna och sen gick vi till tåget, precis då vi skulle kliva på kommer ett meddelande i högtalarn aom att tåget kommer bli stående minst 45 min till då en vagn var trasig. Vi som hade tänkt ta snabbtåget för att slippa vänta på pendeln blev smått irriterade och frågad een konduktör om man inte kunde få pengarn atillbaka. Egentligen inte fck vi till svar men eftersom det blev en så kraftig försening var det ok.
Vi skulle vara tvugna att ta oss tvärs igenom hela centralen för att gå till kundtjänst och där få tillbaka våra pengar.
Sagt och gjort, när vi kommer dit frågar jag en kvinna vart jag skulle, blev hänvisad till en disk. Köade i säkert 10min innan det blev min tur och fick höra att jag skulle gåt ill disken jag precis varit vid ör att få hjälp. Gick tillbaka och fick en nr lapp där jag hade 30nr före mig. SUCK. Orkade inte med detta utan trängde mig då färsta bästa lucka blev ledig. Hon i luckan sa återigen att jag skulle gå till kundtjänst varpå jag svarade att jag blivit skickad till henne. Hon skulle få försöka betala tillbaka pengarna men det gick inte då biljetterna var köpta på pressbyrån. Pressbyrån köper inte tillbaka nå biljetter och jag vet inte allt vad det var som krånglade. När klockan sen var halv sex hade jag äntligen fått mina pengar tillbaka och vi gick mot pendeln. Som inte kom. *gahh* Klockan blev 17:40 och snabbtåget som vi inte orkade invänta gick... pendeln kom inte förrän 17:50 och vi var tillsist i Märsta vid 18:30 igen då ena dörren på en vagn gick sönder och vi stannde länge vid varje perrong. Suck, ibland undrar jag vad man ska åka kommunalt för då det inte fungerar. Dörrarna öppnas inte ens automatiskt längre, tydligen var det för varmt i sommar så den funktionen kollapsade på tåget, nu får man trycka på en knapp innan dom öppnas. Inte ett dugg jobbigt iofs men ändå.

Men alla som längtade efter detta förbannade regn hoppas jag är nöjda nu för det är inte jag. De sista sommardagarna innan allvaret börjar bara springer förbi och DET REGNAR! Hur ska vi nu kunna spendera exempelvis lata långa dagar på stranden?!
Hoppet är det sista som överger en sägs det och så även i detta fallet, jag tror bestämmt att solen återvänder innan allvaret börjar! :)

Godnatt!

1 kommentar:

Jag sa...

här är det oxå robin som är mest intresserad av allt som går under kategorin djur. =) t o m en fluga på mjölkpaketet är oerhört spännande för honom! =)
men jisses vilket krångel ni råkade ut för idag! jag hade blivit vansinnig! =)
här är det perfekt väder sen nån vecka tillbaks. sol, blandat med lite moln och lite små regnskurar, och så 20-23 grader varmt, perfekt! =)