måndag 9 augusti 2010

frågor och svar

Vad heter ditt barn? Majja Ingrid Susanne Palm  (Majja för att du såg precis ut som en liten Majja och för att mamma och pappa tycker det är fint, Ingrid efter mamma, mormor och gammelmormor samt efter farmor (farmors förnamn), Susanne efter mormor(mormors förnamn))
När var du beräknad att föda? 6/7-2007
Föddes barnet på utsatt datum, om inte när? Nej, 18/6-2007 valde hon att komma ut till oss
Hur stor var barnet vid födseln? 49cm lång och 3070gr lätt
Hur lång tid tog förlossningen? vet inte riktigt, beror på hur man ser på saken... men ut kom du 18:49
Tog du någon smärtlindring? o ja :) Provade på varm dusch, TENS, lustgas, akupunktur, varma kuddar, sterila kvaddlar och slutligen epidural.
Tog ni reda på könet? Nej
Hade ni bestämt vad barnet skulle heta? Nej, svårt att bestämma vad någon ska heta som man aldrig sett. Det måste ju passa personen också. När vår äntligen låg på mitt bröst var vi båda överrens om att det var en solklar Majja.
Hade du en svår graviditet? Mådde illa  och spydde dygnet runt i 20 veckor och fick åka in med ambulans pga blödningar ett par gånger men nej, så svår var den inte. Jag älskade att vara gravid! ♥
Kan du tänka dig att skaffa fler barn? Det vet man aldrig...
Var du nervös inför förlossningen? ja, men mest över att jag inte hade en aning om hur det skulle vara och det är ju omöjligt att veta innan. Det enda jag visste var att det skulle göra ont, men hur ont? Minns att jag tänkte att jag ju aldrig ens haft riktigt ont, har aldrig brutit exempelvis benet och kännt sådan smärta. Skrubbsårssmärta är ju ingenting i jämföresle tex...
Hade du några cravings? Nej, första delen spydde jag av allt och andra delen var jag glad över det jag kunde äta. Godis och läsk gick absolut inte att äta om jag ville slippa må dåligt.
Hur mycket gick du upp i vikt? 12kg
Hur länge ammade du? Helammade i 6 månader och delammade fram tills att hon blev 14 månader
Vem är barnet mest lik? Hennes pappa
Är ditt barn döpt? Ja, 2 september 2007 i Husby Ärlinghundra k:a


♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥


Vad heter ditt barn? Kajsa Ingrid Mimmi Palm  (Kajsa för att mamma och pappa tycker det är fint, Ingrid efter mamma, mormor, gammelmormor samt farmor, Mimmi för att Majja valde det)

När var du beräknad att föda? 28 april 2009
Föddes barnet på utsatt datum, om inte när? Nej, 14april 2009
Hur stor var barnet vid födseln? 49cm lång och 3160gr lätt
Hur lång tid tog förlossningen? vattnet togs vid 12 och 18:02 är hon född
Tog du någon smärtlindring? varma kuddar, lustgas, epidural
Tog ni reda på könet? Nej  Hade ni bestämt vad barnet skulle heta? Nej, svårt att bestämma vad någon ska heta som man aldrig sett. Det måste ju passa personen också. Efter att ha tittat på vår dotter några timmar var vi överens om att bebisen i min famn var en liten Kajsa.
Hade du en svår graviditet? Samma som med Majja, spydde 20 veckor och sen mådde jag bra ett tag innan det började klia något förfärligt över hela kroppen. Hade fått graviditetssjukdomen Hepatos. Men, att vara gravid och att få vara med om en förlossning är det häftigatse jag varit med om! ♥
Kan du tänka dig att skaffa fler barn? Man vet aldrig hur framtiden ser ut...
Var du nervös inför förlossningen? Ja, nu visste jag ju hur ont det skulle göra ;) dessutom var jag riktigt nervös över bebisens mående pga min hepatos. Allt gick fint och bebis mådde toppen.
Hade du några cravings? Nej, första delen spydde jag av allt och andra delen var jag glad över det jag kunde äta. Godis och läsk gick absolut inte att äta om jag ville slippa må dåligt
Hur mycket gick du upp i vikt? 12kg
Hur länge ammade du? 6 månader helammade jag och delammade tills hon själv valde att sluta vid 14månader
Vem är barnet mest lik? hennes pappa tror jag nog
Är ditt barn döpt? Ja, 20juni 2009 i Husby Ärlinghundra k:a

Inga kommentarer: