onsdag 25 augusti 2010

Ibland är det inte alltid så lätt

Majja är och har väldigt länge varit jätteduktig på alla kroppsdelar. Hon kan nog allt från knäveck till nacke till ögonfransar till... osv osv men idag när hon stod i duschen blev det lite knepigt.


Majja: - kan jag få lite mer tvål så att jag kan tvätta mig?
Jag: - ja, det är klart.

               häller upp lite flytande tvål i hennes hand

Majja: -Vart ska jag tvätta mig då?
Jag: - Tvätta hela kroppen så blir det bra

Majja börjar vända och vrida på armarna, tittar ner på benen och vänder sig halvt ur led för att titta på rumpa och rygg sen står hon där med sin lilal kupade hand full med tvål och tittar på mig med huvudet på sne

Majja: - men mamma, vart är kroppen då?

GULLUNGE! kunde inte låta bli att le stort åt henne. Tänk vad knepigt det kan vara och vad mycket man har att lära. Ingenting är självklart då man är så liten, gäller nog att tänka på det en gång eller två extra ibland.
Efter att jag förklarat för henne att kroppen är allt, armar, ben, mage, rumpa, rygg, hals, huvud, fötter ja, allt. Så kom hon med sitt vanliga "jahaa" och började sen nöjt tvätta sig :)



På dagis hade det gått bra, hon trivs jättebra Majja med sina kompisar. Och det är så skönt!
Kajsa stackarn tycker dock att det är det läskigaste hon varit med om och börjar gråta hysteriskt bara någon säger hej till henne. Älskade barn, hur ska jag lyckas få dig att förstå att det inte är farligt? Och hur ska jag få dig att förstå att du ska gå där hela dagar sen, om bara en vecka drygt?
Och att jag inte låter dig gå där för att vara dum utan för att det är nyttigt för dig och för att du helt enkelt måste om jag ska kunna sköta ett jobb. Det gör ont i hela mig när du verkligen blir rädd och bryter ihop.
Hoppas det sker ett mirakel till imorgon.

1 kommentar:

Baloo sa...

haha de va en rolig, söt liten berättelse :) svårt att va liten... Stackars lilla Kajsan då, hoppas på miraklet!! Det kommer nog gå bra till sist. Jag är sjuk jag :( så e liiiite synd om mig också...