tisdag 24 augusti 2010

Stora tjejer

Nu kör vi inskolning på dagis, andra dagen avklarad.
I söndags kväll då jag pratad emassor med Majja om dagis vart hon jätteorolig och sa föera gånger att hon inte ville gå. På måndag morgon då jag berättade att vi nu skulle gå till dagis och det skulle ju bli såå roligt så bröt hon inhp och blev jätteledsen, hon ville inte dit! Hon ringde Mats på jobbet och förklarade för honom att hon ville inte gå dit, hon skulle vara hemma. Tyckte det känndes riktigt jobbigt, min stora lilla prinsessa. Men det var bara att bita i det sura äpplet och väl där såg vi till att hon fick en handduk som hon tjatat om. Det blev en röd handduk. Sen var ju Lilla-Maja där. Lovade att hämta henne direkt efter maten och sen sa vi puss och hej då. Hon blev lite ledsen men slutade fort att gråta hörde jag.
Gick med Kajsa över till Majjas gamla avdelning, Viden. Inskolning för henne också nu ju. Lilla lilla liten, tänk att du nu är så stor. :)
Hon var rätt skeptiskt till det här med dagis och satt större delen av tiden i mitt knä o kollade på alla galna killar som skolades in samtidigt.
Efter att inskolningen var klar tog vi en sväng ner till cntrum innan vi gick för att hämta Majja. Möttes av en glad tjej där den glada minen snabbt byttes mot en sur. Vad gjorde jag där? Hon ville inte gå hem! Hon skulle stanna längre på dagis och leka med Lilla-Maja.
Höll på o bli galen på gnället som blev men oj vad glad jag kännde mig i magen över att det hade gått så bra!
Lovade henne att hon idag skulle få stanna till två istället för till tolv, precis som Lilla-Maja. Då blev hon nöjd.
Eftermiddagen spenderades med Marcia och tjejerna samt Ewa och Hugo.

Idag lämnade jag återigen Majja vid nio. Inga ledsna miner alls, hon Lilla-Maja och Lorinne sprang iväg och lekte.
Kajsa fortsatte tycka allt var jätteläskigt och ville inte alls släppa mig. Först när dom andra inskloningarna gått hem vågade hon kolla läget lite grann.
Jag hoppas verkligen att det släpper snart. Lilla älsklingen.

Efter dagis gick vi ner till öppna förskolan. Åt lite lunch och lekte lite. Nästan precis innan vi skulle hem ramlade Kajsa och bet sig i läppen och blodet forsade. Nej! Hon blev jätteledsen och jag kunde inte göra annat än o bara krama henne länge länge. Snuttan. När hon lugnat ner sig tog vi en prommenad till gammelmormor. kasja somnade påvägen dit och sov sen hela vägen dit, besöket där och prommenaden till dagis. Efter att ha varit på dagis ca en kvart vaknade hon och var sen på lekhumör. Blev lek med samma folk saom dagen innan + Mats som var hemma då lastbilen var trasig.

Majjas dag hade varit bra och enligt både henne själv och pedagogerna så hade hon haft en jättebra dag. Skönt!

Nu ska jag sova.

Godnatt!

Inga kommentarer: