fredag 27 augusti 2010

inskolning...

Majja fortsätter trivas på dagis och har det jättebra.
Kajsa lämnade jag en stund för första gången igår. 20min bara. Hon skrek så gott som hela tiden men tydde sig iaf till hennes pedagog. Skönt tyckte vi båda.
Idag lämnade jag en timme, en halvtimme innan lunch och sen under lunchen. Hon grät/lät oavbrutet men hade ändå fått i sig lite mat. När jag kom tillbaka slängde hon sin in i min famn och slutade gråta men snyftade massor.
Hon hade inte brottom därifrån utan pysslade gärna en stund i min famn i närheten av kompisen Hampus och pedagogen Anita.
Idag var hon lite tuffare än igår, hon ville fortfarande inte att någon pratade med henne men efter ett tag gick hon självmant iväg från mig för att hämta någo eller titta på något- Äen om det bara var ett par meter hon gick och även om hon snabbt kom springandes tillbaka kändes det skönt då hon faktiskt inte bara var klistrad vid mig. Bra tyckte även pedagogerna. Lilla snuttan, känns inte alls roligt att lämna henne och få henne att känna sig övergiven. Hon förstår ju inte varför jag lämnar henne och känner sig säkert jättesviken och förtroedet för mamma har säkert sjunkigt liiite. Jag har ju alltid funnit sdär och alltid räddat henne från det som varit läskigt. Nu lämnar jag henne med något jätteläskigt och räddar henne inte alls.
Åh vad jag hoppas att det vänder så att hon kommer att älska dagis och bara studsa in av glädje för at få leka lite medan jag sen är på jobbet.

Vid maten hade hon gråtit, tagit en tugga mat, gråtit, tagit en tugga mat osv.
Efter ett tag hade hon börjat peka ut genom fönstret och sagt "dä dä dä". Utanför hade det suttit en skata och Anita hade bekräftat det. När skatan hade flugit bort fortsatte Kajsa varpå Anita hade frågat vad hon såg. Då hade hon pekat på sig själv, pekat ut och börjat vinka. Anita frågade då om hon menade att hon ville gå hem och vinka i fönstert. Kajsa hade då börjat nicka och försökt ta sig ur stolen. Hjärtat.

I helgen blir det Pippi Långstrump för hela slanten.
Märsta kalaset är imorgon igen och vi ska kika på "Underbara Astrid" uppträdandet med Pippi Långstrump, Karlsson på taket osv o på söndag ska vi in till djurgårn och gå i Pippi paraden som annordnas där. Mys.

Inga kommentarer: