tisdag 2 november 2010

föreläsning

Idag var det planeringsdag för kommunens alla förskolor. Det vill säga, alla förskolor var stängda. Det skapar en lite jobbig situation då jag ju jobbar på en förskola och på så vis måste vara med på planeringsdagen och tjejerna inte har någon förskola att gå till.
Som tur var så har jag världens bästa mormor. Hon passade tjejerna under förmiddagen då jag var på en föreläsning.
Föreläsaren heter Susanne Pettersson och var helt fantastiskt bra!
Hon stod ensamm på scenen och pratade i tre timmar men det känndes som om vi satt där en kvart. Otroligt bra och roligt.
Det handlade mycket om hur man ska tänka för att lyckas.
Det var verkligen inte en föreläsning som man bara borde lyssna på om man jobbar inom förskolan utan tror alla skulle må bra av att lyssna på henne någon gång. Vare sig man jobbar eller inte.
Får jag möjligheten att lyssna på henne igen så ska jag verkligen göra det.

Tog ledigt från jobbet under eftermiddagen och tog med mig tjejerna till mitt gamla jobb i Knivsta för att återlämna en nyckel och säga hej. Blev en snabbvisit och väl hemma igen gick vi till Johanna och Jonas för att spendera någon timme där innan det var dags för middag på öppna förskolan igen. Trivs vädligt bra i Johannas sällskap, hon får mig alltid att skratta. :)
Dom gjorde oss sällskap till öppna och idag serverades det någon form av grönsakssoppa med hembakat bröd.
Majja lekte mycket tillsammans med en jämnårig tjej vid namn Jasmine och hade roligt o Kajsa pysslade mycket i det lilla köket. Efter middagen tyckte jag Kajsa verkade lite väl trött och mammig o nu då vi kom hem fick jag svaret på varför. Hon hade feber.
Gissar att det är från vaccinationssprutan hon fick för en 8 dagar sen då hon inte alls är dålig i övrigt. Hoppas det är snabbt övergående.

I helgen var jag och Majja till att börja med på knytte igen. Hon tycker det är så roligt och längtar redan till nästa gång innan vi ens hunnit lämna parkeringen för att ta oss hem från skogen igen. Härligt! I lördags fick barnen i uppgift att slå en tärning och sen hämta det tärningen visade. Majja fick hämta 2 bitar mossa och 5 (?) löv. Sen fikade vi och lekte ett par lekar. Skoj!
Efteråt åkte vi till Sollentuna centrum i jakt på ett par vinterskor till Kajsa. Blir så irriterad på viss personal som jobbar i skoaffärerna på helgerna. Dom verkar inte kunna ett dugg!
Bad att få Kajsas fot mätt och ena gången mäter killen foten fel med två cm. Centimeter! Det är inte milimeter utan centimeter. Bra jobbat? O inte kan dom svara på hurvida skorna är bra eller inte osv osv... lite kunskap ska dom väl ändå ha kan jag tycka? Ta betalt kan dom iaf. Tycker inte det är värt närmare tusenlappen för ett par barnskor.
Vi åkte därifrån utan skor.
Fortsatte jakten i söndags på Eurostop. Hittade inga i skoaffären men väl på Maxi. Blev ett par Paxkängor som både Mats och jag tyckte känndes varma och gosiga. Hoppas på det nu då. Tycker vi haft orut med vinterskor till Majja tidigare år eller så är hon bara extremt frussen om fötterna. Vad vet jag?
Efteråt lekte vi på barnens djungel och det är något jag INTE för om på en regnig söndag igen. Herregud det var hur mkt barn som helst! o Ingen respekt visade dom någonstans, sprang omkull tjejerna flera gånger, trängde sig och bufflade sig fram till vad dom ville göra.
Hela stället var skitigt, byxorna blev helt gråa av damm o tussar flög omkring både här och där.
Det var mycket grejjer trasiga som gjorde att hela funktionen med vissa saker blev helt förstörda. Det var dålig luft i hoppborgen och aaa... ingen bra upplevelse.

Imorgon ska jag gå på REA på Hambörgerbörs. Ska bli jätteroligt!
Lär vara lagomt trött på jobbet på torsdag men det är det nog värt.
Hoppas Kajsa vaknar feberfri imorrn så hon kan ha feberfria dagen imorrn så att jag kan jobba
på torsdag igen.

Nu ska jag sova!

Godnatt.

1 kommentar:

Baloo sa...

Nu vill jag också höra på föreläsningen, Anna sa också att den var jättebra. Alltid roligt när man får lyssna på någon som engagerar. Kul också med REA det skulle jag också vilja gå på, mycket du gör som ja vill nu :P Nu är jag ledig ett par dagar iaf innan nya jobbet och det känns skönt! Ha de fint!