onsdag 16 mars 2011

vab och vardagslyx

Här hemma fortsätter vabandet och ingen av oss är överförtjust i det.
Kajsa har feber dagligen men den kommer och går. Hon är relativt pigg men matvägrar totalt och hostar illa. Det väser illa i luftrören då hon hostar.
I måndags var vi till läkaren och vilken lycka när det visade sig att "vår" läkare, den bra läkaren, "snälla doktorn" som Majja kallar honom ÄNTLIGEN kommit tillbaka. Dock bara på en kortvist på en månad visade det sig. Sen ska han tydligen bort i tre månader igen innan han kommer tillbaka någon månad o sen försvinner några månader igen. Typiskt. Men men nu var han där. Han pratar med barnen och inte över barnen, han leker fram sina undersökningar. Tex så hade Majja på sig en tröja med Pippi Långstrump o när han skulle lyssna på bröstet så frågade han om det fanns någonting under pippi, om han fick kika. Han sa att han ville kolla om hon var kittlig när han skulle känna på någonting under armarna o han visade att han minsann hade en massa glasspinnar, men utan glass! Dom kunde man använda då man måste kika i halsen osv osv... Likadant med Kajsa. Barnen satt som ljus och följde nyfiket med i allt han gjorde.
Kajsa har en rejäl förkylning och fullt med slem i luftrören sa han. Febern skulle sitta i ett par dagar till troligtvis och hon skulle nog vara hängig ett par dagar till också.

Tänk så rätt han hade. Febern sitter som sagt fortfarande i även om den kommer och går under dagarna. Hon matvägrar (men dricker tack och lov bra iaf) och är pigg och glad ena sekunden för att bara sitta nästa.

Efter läkaren somnade Kajsa och vi tog en prommenad bort till mormor för att underhålla oss på något sätt. Majja och Tage myste framför en film och Kajsa gosade in sig i min famn och somnade skönt.
I Tisdags skulle vi lämna in ett urinprov på läkarhuset redan vid nio på morgonen och när det var klart somnade Kajsa skönt i vagnen så vi mötte upp Emma och Zelda för en prommenad. Blev en mycket trevlig förmiddag med en hel del steg på stegräknaren.
(Ärlinghedens förskola (där jag jobbar) och Tingvalla förskola har en stegräknartävling under marsmånad mot Tallholma (där tjejerna går), Märsta Dal och Söderbrinkensförskolor.)
Eftermiddagen tog vi det lugnt hemma på.

Idag har det varit en sån där dag där tjejerna retar varandra och retar sig på varandra samtidigt som mamman har extremt dåligt tålamod.
Dom är ju vana vid att få vara ute. Vi är ju ute jättemycket o att nu då mestadels vara inne är inte någon hit alls.
När klockan var halv ett hade jag fått nog av alla bråk, gråt och klagomål så då åkte vi upp till Eurostop för att handla lite till middagen. Var in på skoaffären också och konstaterade att Kajsas vinterskor är försmå. Hennes vårskor som är sprillans nya och jättefina från Vincent är försmå. Hennes fodrade gummistövlar funkar just nu om hon inte växer en mm till. Suck. Vill ju inte behöva köpa nya vinterskor nu och vårskor är det ju alldeles för tidigt för. Hon får ha de fodrade stövlarna en månad till o sen hoppas jag verkligen det är gympadojjeväder! Störande var det att dom hade fodrade kängor på superrea på skoaffären, 99:- istället för 600:- osv men alla var antingen precis lika stora som hennes fötter eller x antal strlekar förstora. Surt.

Efter Eurostop var vi ut och gick e kort prommenad o letade vårtecken. Hittade blå himmel o sol, snödroppar hos grannen, videung, torr asfalt och gungor.
Stannade och gungade, Majja i 5min o Kajsa i två sekunder då det tydligen var jätteläskigt (enligt Kajsa) och sen åkte dom rutschkana ett par gånger innan vi gick hem o jag börjad emed middagen som idag bestod av en kycklingpaj. Gott!

När barnen hade somnat kom min snälla mormor förbi för att passa dom en liten stund medan jag skulle iväg upp till simhallen för att få massage,- skönt. Jätteskönt. Kan verkligen rekommendera alla att gå till Linda i simhallen och få massage om man går o funderar över vart man ska gå och om man ska gå.
Riktig VARDAGSLYX :) inget jag är direkt van vid men som jag gärna vänjer mig vid :)

Blir hemma imorgon också, hoppas på en feberfri dag och en pigg unge som äter som hon ska så man kanske kan gå o jobba på fredag!

Sov gott o godnatt!

1 kommentar:

Hanna sa...

Åhh, va roligt att du säger att de är bra på massage i simhallen! Jag har funderat på att ta mig dit så fort jag är barnfri (vilket jag i och för sig är imorgon, men det har jag så klart inte tänkt på). Vet du vilka tider de erbjuder massage?