fredag 20 augusti 2010

Stockholm

Har haft en mysig dag med tjejerna inne i stan.
Precis innan Majja skulle börja dagis åkte hon och jag in till stan, dels för att shoppa lite men också för att göra något annorlunda som hon skulle tycka var roligt. Hade då inga idéer till vad vi skulle göra men lovade fröken ett besök på BR leksaker och det var en hit för två år den. kika här för att läsa om det. Antog att det skulle vara en hit även idag.
Då vi även besökte Vasaparken för ett tag sen (läs om den dagen här) och det också var en hit hade jag planerat in en dag till stan med lite shopping, besök på BR och lek lek lek i Vasaparken. :)

Vi började med att gå in på Åhlens när vi kom fram, var upp för o se om det fansn någon rea kvar man kunde fynda på. Lite grann fanns men egentligen inget jag fastnade för eller behövde.
Vi köpte ett par nya fina Hello Kitty moccasiner till dagis för 99:- och ett par Barbapapa badtrosor för 30:- (halva rea priset)
Givk vidare till Gallerian där Majja ville fika vilket vi gjorde. Muffins med glass delade vi på alla tre. Blev precis lagom mycket. Sen var jag in på MQ och fyndade en Bondelid kjol för 50:- istället för 599:-! Toppen toppen! Köpte en tröja på Esprit för 59:- istället för 249:- och sen ett par jeans till Majja på Lindex för 129:-

Därefter var det dags för toalettbesök och sen gick vi in på BR. Kajsa som inte kan ha några minnen därifrån blev helt till sig när vi åkteupp för rulltrappan. Hon hade bråttom bråttom ur vagnen och gick sen runt och tittade och kännde och klämmde på alla leksaker. Pekade och sa "titta! titta! hela tiden. :) Majja blev också helt till sig och var inte sen med att kolla in allt hon heller. :) Affären är stooor.
Då dom båda varit jätteduktiga i de affärerna jag velat titta i så lovade jag Majja att dom fick stanna tills dom tittat färdigt på allt. När vi varit i affären ca 1h bajsade Kajsa för andra gången, massor, äckligt och löst så frågade Majja om vi kunde gå och byta blöja så skulel vi åka till lekparken sen. Hon var helt med på noterna då hon verkligen älskar att leka i Vasaparken.
Gick sakta bort mot tåget, stannade till på McDonalds o köte med oss en varsinn hamburgare som vi åt upp påvägen.
Hoppade sen av i Karlberg och prommenerade bort till Vasaparken där det inte alls var mycket folk. Vi lekte och busade för fullt. Hoppade massor med studsmatta, åkte rutschkana miljoner gånger, cyklade cykelkarusellen, gungade och lekte i sandlådan. Klättrade i nätet och gick upp och ner för kullarna och sprang massor.
När jag ansåg att vi lekt färdigt efter ca 2,5 timme gick vi bort mot tåget. Båda tjejerna blev lite besvikna för dom var inte färdiglekta än! Var in på Seveneleven o köpte en smoothie som dom fick dela på på tåget hemmåt sen.
Kajsa somnade i vagenen och det var sen bara att lyfta över henne till sängen.
Majja somnade på två röda när hon väl la sig ner. Hoppas dom sover skönt sen för det ska jag göra.



Det enda jag inte tycker om men att åka till stan och bara ha enkelvagnen med mig är att det finns så mycket konstiga människor överallt.
Säkert är det min vilda fantasi som gör 99% av dom livsfarliga men det spelar ingen roll.
Såfort vi ska någonstans, ett stort köpcenter eller stan eller liknande så skriver jag med bläck på Majjas arm. Hennes namn och mitt telefonnr och sen måste hon ändå gå och hålla mig i handen.
Blir livrädd att någon ska komma och ta henne i ett obevakat ögonblick.
Vad skulle jag göra om hon försvann på exempelvis Åhlens som är gigantiskt och med flera våningar?
Inte veta om hon har tagit sig upp eller ner, är kvar på rätt våning eller hemska tanke gått ut, följt med någon okännd eller liknande. Det är ju inte direkt detsamma som lilla Eurostop hemma vid.
Nog för att jag är en hönsmamma i vanliga fall men i stan är jag extrem. :)
Tur är iaf att båda tjejerna är extremt duktiga då vi är någonstans. Kajsa sitter ju fortfarande mestadels i vagnen men Majja verkligen lyssnar och gör oftast som jag säger åt henne vilket är jätteskönt. Jag tycker om att ha med mig barnen när jag gör något och jag tror att det är nyttigt för dom att få vara med även om det inte alltid är det roligaste stället vi är på.

Hur gör ni andra när ni åker någonstans för att ha den där extra kollen som faktiskt inte behövs som på Eurostop eller på prommenaden ner till centrum? Där kan Majja springa 50meter både före och efter utan att det är någon fara..

sängen.

godnatt!

Inga kommentarer: